Omsorgs- og Forebyggelsesudvalget

Her kan du læse om Omsorgs- og Forebyggelsesudvalgets sammensætning og opgaver.

Udvalgets 7 medlemmer

 

Michael Perch - formand (A)

Hanne Sørensen (A)

Marianne Olsen (A)

Jørgen Christiansen (A)

Anette Brix (C)

Cathrine Riegels Gudbergsen (V)
Kirsten Devantier - næstformand (V)

Udvalgets opgaver

Udvalget s opgaver fremgår af styrelsesvedtægten:

§ 15. Omsorgs- og Forebyggelsesudvalget består af 7 medlemmer.

Stk. 2. Udvalget har ansvaret for de afgørelser, som træffes i sager om ydelse m.v. til enkeltpersoner for de i stk. 3 nævnte områder.

Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på sundheds- og socialpsykiatriområdet, voksne på ældre-, handicap-, stofmisbrugs-, bolig-, frivillighedsområdet samt socialområdet i øvrigt, herunder opgaverne vedrørende:

  • Tandplejen, herunder omsorgs- og specialtandplejen samt børnetandplejen
  • Genoptræning i henhold til sundhedsloven,
  • Sundhedsfremme og forebyggelse,
  • Medfinansiering af sundhedsudgifterne, indlæggelser, ambulante behandlinger og sygesikringsydelser,
  • Fuldfinansiering af sundhedsudgifterne, hospice, ambulant specialiseret genoptræning og færdigbehandlede patienter,
  • Vederlagsfri fysioterapi,
  • Forebyggende hjemmebesøg for ældre,
  • Rådgivning og behandling af alkoholmisbrug,
  • Hjælpemidler, boligændringer samt støtte til køb af bil,
  • Kost og ernæring og madservice,
  • Specialpædagogiske ydelser præsteret af Videnscenter for Specialpædagogik i henhold til lov om specialundervisning for voksne og lov om social service,
  • Genoptræning og neuropædagogisk støtte i forbindelse med hjerneskade,
  • Socialpsykiatri,
  • Ældreområdet generelt, herunder personlig og praktisk hjælp,
  • Opgaver vedrørende private leverandører af personlig og praktisk hjælp,
  • Trænings- og aktivitetstilbud efter serviceloven,
  • Hjemmesygepleje efter lov om hjemmesygepleje,
  • Ældrecentre, pleje- og ældreboliger,
  • Akut- og aflastningspladser,
  • Borgerstyret personlig assistance,
  • Akutboliganvisning,
  • Handicapkompenserende ydelser efter serviceloven,
  • Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten,
  • Rådgivning og behandling af stofmisbrug,
  • Pædagogisk støtte i eget hjem samt i botilbud målrettet midlertidige eller længerevarende ophold,
  • Borgere med vidtgående fysisk og psykisk handicap (udviklingshæmmede),
  • Socialt udsatte og misbrugere,
  • Fysisk handicappede inkl. træning og genoptræning,
  • Aktivitetstilbud og væresteder,
  • Beskyttet beskæftigelse efter serviceloven,
  • Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) i henhold Lov om ungdomsuddannelse til unge med særlige behov,
  • Ydelser leveret af Højskolen i Krummerup i henhold Lov om specialundervisning til voksne,
  • Handicapkørsel,
  • Frivilligt socialt arbejde,
  • Tilsyn efter serviceloven på ældrecentre og i botilbud, der ikke er omfattet af Lov om socialtilsyn,
  • Samarbejde med - og opgaver vedr. - private og selvejende institutioner inden for udvalgets område,
  • Drift og vedligeholdelse af bygninger, anlæg og arealer under udvalgets område,
  • Drift af kommunale virksomheder og institutioner under udvalgets område,
  • Udvalget varetager borgerinddragelsen i de sager, som vedrører udvalgets område.

Stk. 4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om

  • Planer m.v. inden for de i stk. 3 nævnte fagområder i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 12 samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område,
  • Anlægsplaner,
  • Byggeprogram for bygge- og anlægsarbejder.

Se hele styrelsesvedtægten

Kontakt

Center for Politik og Udvikling
Sidst opdateret den 8. april 2019