Gå til hovedindhold

Coronavirus – de mest stillede spørgsmål og svar

Hvad er gældende i Næstved Kommune. Og hvor bliver vi nødt til at henvise til andre offentlige myndigheder. Vi har forsøgt at lave et overblik her. Her kan du også tilmelde dig jobbanken. Opdateret den 21. april 2021.

Coronavirus - spørgsmål og svar
  • Læs op

Indhold

    Kommunen tilpasser sig sundhedsmyndighedernes anbefalinger og har stadigvæk særlig fokus på afstand, håndvask og hygiejne. Det meste information går via de informationskanaler, skoler, dagtilbud, handicap- og psykiatriområde, ældrecentre m.fl. normalt benytter.

    Se også kommunens facebookside, hvor vi løbende informerer med corona-relaterede oplysninger.

    Seneste nyt: 

    • 21/4-21: Information om Coronapas (Se under Vaccination)
    • 21/4-21: Seneste nyt på skoleområdet (Se under Børn, unge og familietilbud)
    • 21/4-21: Mere åbning af kulturinstitutioner, idræts- og foreningsaktiviteter (Se under Sundheds- og fritidstilbud)
    • 21/4-21: Borgerservice og biblioteker er åben mod forevisning af coronapas (Se under Øvrig kontakt til kommunen)
    • 12/4-21: Flere åbningsdage for hurtigtest og udvidet åbningstid på Grønnegade (Se under Test for coronavirus COVID-19)

    Vaccination

    Hvornår kan jeg blive vaccineret?

    Når det er din tur til at blive vaccineret, får du et brev i din e-Boks eller med posten, hvis du er fritaget fra digital post. Det er frivilligt, om du vil vaccineres.

    Du skal derfor hverken ringe til din læge, din kommune eller til regionen, hvis du gerne vil vaccineres. Du får tilbuddet automatisk. Det er frivilligt, om du vil gøre brug af tilbuddet.

    Se hvornår det er din tur til at blive vaccineret i den nye vaccinationskalender fra Sundhedsstyrelsen.

    Hvad hvis jeg ikke har NemID?

    Hvis du er fritaget for e-Boks, får du indkaldelsen til vaccination mod Covid-19 som almindeligt brev med posten.

    Først når du har fået brevet med posten, kan du bestille tid til vaccination mod Covid-19.

    Tidsbestilling uden NemID for borgere i Region Sjælland (som selv eller ved hjælp fra pårørende kan komme til vaccinationsstedet) skal ske på telefon 7020 4233, alle dage kl. 9.00-12.00 og kl. 13.00-19.30.

    Der frigives tider løbende, i takt med at vacciner leveres.

    Transport til vaccinationscenter

    Du skal som udgangspunkt selv sørge for transport, når du skal vaccineres. Hvis du har kørselsordning med FlexTrafik, kan du med fordel benytte dig af denne.

    Kommunen kan dog hjælpe med kørsel i særlige situationer, hvis du er over 85 år og ikke kan transportere dig selv, og du ikke har pårørende, som kan hjælpe dig med transport til vaccinationscentret.

    Hvis du har brug for kommunens hjælp til kørsel, skal du kontakte os på telefon 5588 2021. Vi har åbent mandag-onsdag kl. 9.00-15.00, torsdag kl. 9.00-17.00 og fredag kl. 9.00-13.00.

    Kommunen bestiller din vaccinationstid og din kørsel samtidig. Du har desværre ikke mulighed for selv at vælge dato, tid og sted.

    Du skal afsætte god tid på vaccinationsdagen, da vores chauffører kører flere borgere i kommunen samtidig, og der kan være ventetid i vaccinationscentret.

    Vi sørger selvfølgelig for at overholde alle restriktioner.

    Hvem bestemmer rækkefølgen, man bliver tilbudt vaccination i?

    Det er Sundhedsstyrelsen, der ud fra en faglig vurdering har fastlagt rækkefølgen af målgrupper, der tilbydes vaccination. Læs mere om målgrupper og rækkefølge på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

    Med tiden vil alle borgere i Danmark blive tilbudt vaccination. Tilbuddet er frivilligt og gratis.

    Som det er nu, er der enkelte grupper, som ikke kan blive vaccineret, fordi vaccinerne ikke er godkendte til dem. Det er fx gravide, ammende og børn.

    Hvem står for at vaccinere mig, når jeg bor i Næstved Kommune?

    Det er Region Sjælland, der har ansvaret for at vaccinere borgerne i regionen. Det er frivilligt, om man vil vaccineres. Læs mere om vaccinen mod corona på regionens hjemmeside.

    Næstved Kommune er kun involveret i de tilfælde, hvor ældre og syge har brug for hjælp til transport. I de tilfælde står kommunen for at booke tid til vaccine. Læs mere om hjælp til transport.

    Hvorfor kan jeg ikke booke tid til vaccination?

    Du kan have fået besked i din e-Boks om, at det er din tur til at blive vaccineret, men når du går ind på hjemmesiden www.vacciner.dk for at booke en tid, så er der ingen ledige tider.

    På grund af at Danmark får leveret færre vacciner, bliver vaccinerne i første omgang brugt til at revaccinere de personer, der har fået første stik, det skriver Region Sjælland.

    Derfor kan der gå længere tid, inden Region Sjælland åbner for, at nye personer kan blive vaccineret. Hvornår det sker, er afhængig af, hvornår Danmark får tilsendt flere vacciner.

    Beskeden fra Region Sjælland er, at du skal blive ved med at prøve at booke en tid, hvis du har fået brev i din e-Boks. Regionen åbner løbende for nye vaccinationstider, når der er vacciner til det.

    Se Sundhedsstyrelsens vaccinationskalender og læs om prioriteringsrækkefølgen.

    Hvor kan jeg blive vaccineret?

    Region Sjælland har åbnet et vaccinationscenter i Arenaen, Ved Stadion 11, 4700 Næstved. Men det står dig frit for, om du vil vaccineres der eller i et af landets andre centre. Det beslutter du, når du går ind for at booke tid på www.vacciner.dk, efter at du har fået brev med tilbud om vaccination fra Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut i din e-Boks eller med brev, hvis du er er fritaget fra digital post.

    Du kan dog kun vælge mellem vaccinationssteder, som har modtaget det vaccine-mærke, som du er blevet tildelt på din indkaldelse til vaccination.

    Læs om Region Sjællands planer om at udvide med flere vaccinationssteder.

    Coronapas

    Når du er færdigvaccineret, vil det fremgå af dit coronapas.

    Du kan læse her, hvordan du finder dit coronapas, og hvordan det kan benyttes

    Hvad er det for en vaccine?

    Der er nu flere leverandører til godkendte Covid-19-vacciner. Region Sjælland modtager løbende nye doser fra flere af leverandørerne. Du kan ikke selv vælge, hvilken vaccine du vil have.

    Under Status for vaccinationer på Region Sjællands hjemmeside, kan du se, hvilke vacciner, Regionen har til rådighed.

    Læs mere om vacciner, indkaldelse, bivirkninger m.m. på Region Sjællands hjemmeside

    Se også Sundhedsstyrelsens pjece om vaccination mod Covid-19

    Test for coronavirus COVID-19

    Generel information om test for coronavirus COVID-19

    Det er Region Sjælland, der står for den samlede testindsats for COVID-19 i kommunerne i Region Sjælland, herunder udpegning af testcentre.

    Se Region Sjællands information om testindsatsen, teststeder m.m.

    Coronasmitte.dk har også samlet en masse information og generelle råd i forbindelse med test - herunder information om coronapas

    Du er velkommen til at benytte teststeder, som måske er nærmere for dig. Her kan du se kort over teststeder i hele Danmark

    Hvilke muligheder har jeg for at blive testet i Næstved?

    Hurtigtest uden tidsbestilling (Fra 6 år * og opefter)

    OBS! Kom senest 30 minutter før lukketid, hvis du skal nå at blive testet. 

    FUGLEBJERG - tirsdage, torsdage, lørdage og søndage kl. 9.00-19.00
    Fuglebjerg Hallen, Byagervej 2, 4250 Fuglebjerg.

    FENSMARK / HOLMEGÅRD - tirsdage, onsdage, fredage, lørdage og søndage kl. 9.00-19.00
    SuperBrugsen Fensmarks festlokale, Næstvedvej 2, 4684 Holmegaard.

    HERLUFMAGLE - mandage, onsdage, torsdage og lørdage kl. 9.00-19.00
    Herlufmagle Hallen, Ravnstrupvej 1, 4160 Herlufmagle.

    MOGENSTRUP / NÆSTVED 3 - mandage, tirsdage, fredage og søndage kl. 9.00-19.00
    Fladså Hallen, Mogenstrup Parkvej 10, 4700 Næstved.

    NÆSTVED / NÆSTVED 2 - mandage, onsdage,, torsdage og fredage kl. 9.00-19.00
    Troensevej 2, 4700 Næstved - ved den tidligere Social- og Sundhedsskole (ZBC).

    NÆSTVED - mandage, tirsdage, onsdage, torsdage og fredage kl. 6.00-23.30
    og lørdag-søndag kl. 8.00-20.00
    Gammel Ridehus på Grønnegades Kaserne, Kulturcenter, 4700 Næstved.

    * Børn under 15 år skal være ifølge med en voksen, med samtykke fra forælder, og barnet skal selv kunne medvirke til testen.

    Se mere om spidsbelastninger, ventetider m.m. på Falcks hjemmeside

    PCR-test med tidsbestilling (Fra 2 år og opefter)

    NÆSTVED - alle dage kl. 9.00-20.30
    PCR-testcenter på Grimstrupvej 185, 4700 Næstved. Du skal have bestilt tid hjemmefra via hjemmesiden coronaproever.dk

    Se her hvordan du kommer til PCR-testcenter på Grimstrupvej:

    Kørselsvejledning til Testcenter Grimstrupvej

    Fakta om hurtigtest

    • Hurtigtest er det samme som kviktest og antigentest.
    • Hurtigtesten er et supplement til test i det offentlige og er gratis for alle.
    • Hurtigtest er kendetegnende ved, at man ikke skal bestille tid i forvejen - man kan bare møde op og stille sig i kø, og du får svar straks efter testen.
    • Region Sjælland har besluttet, at børn under 6 år ikke må benytte hurtigtest, her henvises til PCR-test.
    • Sundhedsstyrelsen fraråder fortsat brugen af hurtigtest hos personer, der har symptomer eller er nære kontakter, da disse personer fortsat bør testes med PCR-test i offentligt regi.

    Det er Falck, som står for hurtigtest i Næstved Kommune.

    Falck har samlet praktisk information omkring hurtigtest på deres hjemmeside

    Fakta om PCR-test

    • PCR (Polymerase Chain Reaction) testen tages ved en podning i halsen. Denne test giver det mest sikre testsvar.
    • Hvis du skal testes, fordi du har symptomer eller er nær kontakt, anbefales det altid at du bliver testet med en PCR-test.
    • Alle fra 2 år og opefter kan blive PCR-testet.
    • Du kan kun blive testet, hvis du på forhånd har bestilt tid på coronaproever.dk

    Hvad er symptomerne for COVID-19

    Selv om du er blevet smittet med COVID-19, er det ikke sikkert, at du mærker nogle symptomer.

    Omvendt oplever du nogle symptomer, som gør dig usikker på, om du måske er blevet smittet, er det vigtigt, at du bliver testet hurtigst muligt og så vidt muligt undgår kontakt til andre.

    Sundhedsstyrelsen har samlet nogle oplysninger om, hvordan du skal forholde dig, alt efter om du oplever symptomer, er blevet testet positiv eller har været nær nogle personer, som er testet positive.

    Coronahotline for smitteopsporing og spørgsmål om COVID-19

    Hotline

    Styrelsen for Patientsikkerhed har oprettet en hotline for smitteopsporing og spørgsmål om COVID-19.

    Se her hvem du skal ringe til

    App til mobiltelefon

    Har du en mobiltelefon, har du mulighed for at downloade appen smittestop - læs mere her

    Måske kommunen ringer til dig

    Kommunen hjælper Styrelsen for Patientsikkerhed med smitteopsporing. Så bliv ikke forbavset, hvis vi ringer til dig. Læs mere her

    Børn, unge og familietilbud

    Seneste nyt på skoleområdet

    De seneste lempelser giver mulighed for mere fysisk fremmøde på skolerne, såfremt de fysiske rammer kan opfylde de restriktioner, som stadigvæk gælder.

    Derfor kan det være forskelligt fra skole til skole, hvordan eleverne kommer til at mærke de nye muligheder.

    Læs de detaljerede oplysninger på skolens Aula.

    Mange forældre spørger dem selv og lærerne, hvad de kan gøre for at støtte op.

    Fra Skoleafdelingen lyder det: Hjælp dit barn med at holde sig orienteret og hit rundt i, hvad der gælder på de forskellige dage. Planerne kan skifte med kort varsel.

    • Elever i 9. klasse - får mulighed for endnu mere indendørs undervisning.

    • Elever i 5.-8. klasse - har mulighed for at få undervisning enten ude eller virtuelt den uge, hvor de ikke har undervisning indenfor på skolen. Det er op til det enkelte lærerteam sammen med ledelsen at vurdere, hvad der giver bedst mening, og hvad der rent praktisk kan lade sig gøre.
      Skemaerne i den uge, hvor der er ikke er indendørs-undervisning er fortsat reduceret til nødundervisningsskema.

    • Elever i 0.-4. klasse - fortsætter som hidtil på skolen. Skolerne og de tilhørende SFO'er er fortsat åben for alle elever i 0.-4. klasse.

    • Børn med særlige behov - fortsætter som hidtil. De mest sårbare elever skal fortsat møde fysisk frem på skolen eller institutionen, ligesom skolefritidsordninger, fritidshjem og klubtilbud fortsat vil være åbne for disse elever. Det gælder børn som har helt særlige sociale, pædagogiske eller behandlingsmæssige behov – inklusive børn, hvor der er særlige udfordringer i familien.

    • Daginstitutioner - fortsætter som hidtil. Børnehaver, vuggestuer og dagplejere vil være åbne som normalt. Dagtilbuddene er åbne, idet smitten fortsat ikke er drevet af de mindste børn. Forældre opfordres dog til at holde børn hjemme fra dagtilbud, hvis dette er muligt i henhold til deres arbejdssituation.

    Sikkerhed for at undgå smitte

    Vær opmærksom på, at det er et krav til alle forældre, besøgende med flere, at de skal bære mundbind eller visir, når de færdes på skoler og i daginstitutioner

    Vi anbefaler, at aflevering og hentning så vidt muligt sker i garderoben i daginstitutionerne og i skolegården på skolerne.

    Information om test vil fremgå af Aula.

    Hvem kan jeg kontakte

    Hvis du er i tvivl, er du altid velkommen til at kontakte dit barns SFO, klub, daginstitution eller skole.

    Generel information på daginstitutions- og skoleområdet

    COVID-19 fylder stadigvæk meget i vores samfund og smittetrykket er svingende, og vi har et fælles ansvar for at holde det nede. Derfor er der stadig brug for ekstra fokus på forebyggelse af smittespredning og med forbehold for, at der kan ske løbende justeringer.

    Særskilt information til daginstitutionsområde

    Konkrete justeringer og anbefalinger for de enkelte institutioner til forældrene vil fremgå af information på AULA.

    Særskilt information til skoleområdet

    Konkrete justeringer og anbefalinger til forældrene på de enkelte skoler vil fremgå af information på AULA.

    Generel information fra Sundhedsstyrelsen

    Sundhedsstyrelsen har samlet en masse information om corona og børn og unge, bl.a. hvis der opdages corona i institutionen eller skolen m.fl.

    Se også Børne- og Undervisningsministeriets retningslinjer og vejledninger

    Har du brug for Sundhedsplejen eller en børneterapeut?

    Sundhedsplejerskerne

    Alle familier, der har fået en lille ny, vil blive kontaktet af en sundhedsplejerske. Sammen aftaler I, hvordan et besøg kan foregå.

    Har du spørgsmål, så tøv ikke med at ringe til din sundhedsplejerske på det sædvanlige telefonnummer.

    På dette skema fra sundhedsplejen kan du få hjælp til at se, om dit barn trives.

    Sundhedsplejerskerne holder normalt Åbent Hus hver onsdag, men på grund af COVID-19 smitterisiko, er tilbuddet lukket. Hold øje med, hvornår ordningen starter op igen.

    Se her hvilke andre muligheder du har

    Ergo- og fysioterapi

    Børneterapeuternes tilbud om Åbent Hus en gang om måneden for børn fra 0 år til skolestart er på grund af COVID-19 smitterisiko erstattet af telefonkonsulation på udvalgte mandage.

    Se her for mere information

    Er du ung eller en familie med børn, der har det svært i denne tid?

    Corona-tiden påvirker os alle og giver mange bekymringer og et opbrud af de daglige rutiner og strukturer.

    Det er vi ekstra opmærksom på i kommunen, og vi står klar til at hjælpe familier og unge, som har det svært.

    For familier med børn

    FamilieNetværket har åbnet for telefonisk, åben og anonym rådgivning til forældre, der har børn i dagtilbud og skole. Her sidder familiebehandlerne og familiekonsulenter klar til at hjælpe.

    Ring på 5571 7770. Rådgivningen har åbent hver fredag kl. 9.00-11.00.

    Læs mere om FamilieNetværket her

    For de unge

    Vores ungerådgivere er klar ved telefonerne og ved chatten. Rådgiverne er særligt uddannede – og bare super gode til at lytte og til at snakke med. Og de siger ikke noget videre til nogen, rådgivningen er helt anonym.

    Chat med ungerådgiverne her eller ring på 5588 3308 og aftal en tid.

    Se mere om Næstved Kommunes tilbud til unge her

    Er du bekymret for andre

    Har du oplevet noget, som gør dig bekymret for et barn, har du forskellige muligheder for at gøre os opmærksom på det.

    Se hvilke muligheder du har her

    Ældrecentre, botilbud og tilbud til udsatte voksne

    Er ældrecentrene åbne for besøg?

    Besøgsrestriktionerne er ophævet på de allerfleste af Næstved Kommunes plejecentre.

    Det betyder konkret, at beboerne på plejecentrene nu kan få besøg af flere end de tre faste besøgende, som hidtil har været gældende.

    Det sker efter Styrelsen for Patientsikkerhed har besluttet, at Næstved Kommune kan ophæve de restriktioner, der blev indført i slutningen af sidste år. Baggrunden er, at mere end 80 % af beboerne er vaccineret, og at vaccinerne nu har fuld effekt.

    Dog skal vi stadig passe på hinanden, og derfor vil de almene corona-regler og retningslinjer fortsat gælde.

    OBS: Undtagelser
    Der er fortsat besøgsrestriktioner på Akutpladserne på Marskvej. Her kan hver ældre kun få besøg af tre faste, nære pårørende i egen bolig. De må dog maksimalt få besøg af to personer ad gangen.

    Styrelsen for Patientsikkerhed har lavet et overblik over de udstedte påbud om besøgsrestriktioner og besøgspåbud på sin hjemmeside. Den bliver opdateret tirsdag og fredag eftermiddag.

    Besøg hjemme hos pårørende
    Ældre på plejehjemmene har fortsat mulighed for at tage på besøg hjemme hos deres pårørende

    Krav om mundbind eller visir
    Kravet om at bære mundbind eller visir, når man går til og fra plejeboligen gælder fortsat. I boligen er der ikke krav om at bære mundbind eller visir, men man skal sikre, at der er en afstand på minimum 2 meter.

    Kravet om mundbind gælder ikke, hvis du er et barn under 12 år eller af helbredsmæssige årsager ikke kan bære mundbind

    Sådan passer vi på hinanden

    Inden du kommer ind

    • Husk at spritte hænderne af - du finder håndsprit ved alle indgange.
    • Vi stiller visir eller mundbind til rådighed og appellerer til, at du bruger det under besøget
    • Benyt så vidt muligt indgange via terrassedøre og lignende for at undgå fællesarealer. Det er i orden at gå igennem fællesarealer, men du må ikke opholde dig der.

    Selve besøget

    • Besøg må gerne foregå i din pårørendes bolig, men ikke på fællesarealer.
    • Hvis du og din pårørende gerne vil have, at besøget foregår i et andet rum end din pårørendes bolig, er det også muligt. Du skal så blot ringe til teamlederen på stedet, som sørger for at booke et egnet lokale til jer.
    • Det er fortsat nødvendigt at alle holder to meters afstand til hinanden.

    Husk også

    • At man naturligvis ikke må komme på besøg, hvis man har de mindste symptomer på sygdom, og alle Sundhedsstyrelsens retningslinjer skal følges i forhold til at vaske og afspritte hænder ofte, hoste og nyse i ærmet samt undgå kys, kram og håndtryk.

    Det gør personalet

    For at beskytte både vores ældre medborgere og medarbejdere bedst muligt benytter medarbejderne i ældreplejen ansigtsværnemidler i en del situationer. Ansigtsværnemidler kan være enten visir eller mundbind.

    Vi tager hele tiden bestik af situationen og følger sundhedsmyndighedernes anbefalinger og retningslinjer.

    Daghjem og aktivitetscentre i ældreområdet

    Ældreområdets daghjem og aktivitetscentre er åbent i begrænset omfang, men det er muligt for borgere, der bor uden for plejecentrene, at deltage i aktiviteter i åbningstiden.

    Aktiviteterne bliver organiseret, så de til enhver tid lever op til de gældende retningslinjer fra sundhedsmyndighederne i forhold til forsamlingsrestriktioner, brug af værnemidler mv.

    For nuværende er der krav om, at alle deltagere skal anvende mundbind undtagen ved indtagelse af mad og drikke.

    Du er velkommen til at kontakt dit lokale aktivitetscenter eller daghjem, hvis du har spørgsmål.

    Må jeg besøge mine pårørende på kommunens botilbud?

    Midlertidige restriktioner for særlig risikogruppe

    Social- og Ældreministeren har udsendt midlertidige restriktioner for besøgendes adgang på sociale tilbud med borgere i en risikogruppe i forhold til smitte med Coronavirussygdom (Covid-19).

    Der er tale om et generelt forbud mod besøg på indendørs arealer på sociale tilbud. Besøgsrestriktionerne omfatter dog kun sociale tilbud, som har borgere, der tilhører en risikogruppe i forhold til Covid-19.

    Besøgsrestriktionerne indføres, for i forbindelse med den øgede smitterisiko i kommunen, at beskytte de udsatte borgere på sociale tilbud mod smitte med Covid-19.

    På de botilbud, der bliver omfattet af disse besøgsrestriktioner, vil det fortsat være muligt at foretage besøg i såkaldte kritiske situationer. Det samme gælder for besøg af den nære pårørende og besøg af op til to faste besøgspersoner.

    Er du i tvivl, om de særlige restriktioner er gældende på det bosted, hvor du vil besøge beboeren, er du velkommen til at kontakte lederen på bostedet.

    Er du voksen og har det svært i denne tid?

    Værestedet Café Håbet

    Værestedet Café Håbet (tidligere Varmestuen) er åben igen for aktiviteter for borgerne hver mandag til fredag kl. 9.00-16.30.

    Mundbind er ikke et krav, men personalet bærer mundbind eller visir.

    Læs mere på Værestedet Café Håbets hjemmeside

    Værestedet Kornbakken

    Der er åbent mandag kl 14.00-19.00 samt onsdag og fredag kl. 9.00-13.00.

    Læs mere på Kornbakkens hjemmeside

    Mangler du et sted at sove?

    Der er åbent for indskrivning på Natherberget, Marskvej 22B, alle ugens dage mellem kl. 20.00 og 22.30. Der tages særlige forholdsregler i forbindelse med overnatninger. Der er derfor kun to sovepladser pr. lokale, og vi har en særlig opmærksomhed på håndvask og hygiejne.

    Hvis du har spørgsmål, kan du møde op på Natherberget, eller du kan kontakte Forsorgshjemmets personale på 5588 2171. Telefonen svarer døgnet rundt.

    Læs mere om Natherberget her

    Det opsøgende gadeteam

    Gadeteamet koncentrerer deres indsatser omkring i forvejen kendte borgere, og den hjælp der behøves i den forbindelse. Men hvis du vurderer, at en borger har uopsætteligt brug for Gadeteamet, vil han eller hun selvfølgelig få hjælp.

    Gadeteamet kan kontaktes på deres mobiltelefoner, Morten på 2545 0296 og Camilla på 2462 8014.

    Læs hvad det Opsøgende Gadeteam kan hjælpe med

    Sundheds- og fritidstilbud

    Mere åbning af kulturinstitutioner, idræts- og foreningsaktiviteter

    Seneste lempelser har givet mulighed for meget mere kultur og aktiviter - både indendørs og udendørs.

    Du kan læse mere om de forskellige retningslinjer på Kulturministeriets hjemmeside

    Har du brug for en af kommunens sundhedstilbud?

    Høreafdelingen på VISP

    Høreafdelingens åben træffetid på VISP er permanent lukket grundet COVID-19. Du kan derfor ikke længere møde op uden en forudgående aftale. Du kan selvfølgelig fortsat få hjælp. Du skal blot bestille tid i forvejen på 5588 6900 mandag, tirsdag og torsdag kl. 8.00-9.00 eller på e-mail via digital post - se mere på www.visp.dk

    Næstved Sundhedscenter

    Næstved Sundhedscenter har åbent. Næstved Sundhedscenter har åbent alle hverdage mellem klokken 7.00 og 15.00. Telefonen 5588 1400 besvares alle hverdage i tidsrummet kl. 8.00-14.00. De indkaldte borgere vil få besked på, hvordan de skal forholde sig ved fremmøde.

    Stofrådgivningen og mobilsygeplejen

    Stofrådgivningen har åben for telefonisk henvendelse alle hverdage  kl. 8.00-14.00 på 5588 1476. Behandlingssamtaler kan holdes som walk and talk, over telefonen eller på kontor med samtaleskærm. Der tilbydes igen Nada. Medicinudleveringen er begrænset til at foregå mandage kl. 9.00-12.00 og torsdage kl. 9.00-12.00 og kl. 13.00-15.00. Medicin udleveres i medicinudleveringen i Cafe Håbet, Engvej 22 i Næstved.

    Mobilsygeplejen har åben for telefonisk henvendelse alle hverdage kl. 8.00-12.00 på 2149 9373 eller 2121 3863. Mobilsygeplejen kører medicin ud til sårbare borgere, og medicin bliver udleveret mandage og torsdage mellem kl. 9.00 og 12.00 i samarbejde med Stofrådgivningen i Cafe Håbet, Engvej 22 i Næstved.

    Medarbejdere fra mobilsygeplejeklinikken er at finde i nye lokaler i Cafe Håbet, Engvej 22 i Næstved, mandag og onsdag mellem kl. 9.00 og 11.00.

    Særligt til foreninger

    På Foreningsportalen kan du løbende følge med i de informationer om ændrede vilkår, som kommunen sender til foreningerne.

    Du finder dem her på Foreningsportalen

    Se også Kulturministeriets svar på generelle spørgsmål

    Mundbind og offentligt transport

    Hvordan med mundbind?

    Hvem kan få gratis mundbind

    Studerende, kontanthjælpsmodtagere, borgere på integrationsydelse og andre socialt udsatte grupper, for hvem det vil være en væsentlig økonomisk byrde at købe mundbind, har mulighed for at få udleveret gratis mundbind.

    • Du kan hente mundbind i Rådmandshaven 20 i Næstved i tidsrummet kl. 8.00 til 15.00 mandag-torsdag og kl. 8.00 til 13.00 fredag. Ring på vagttelefonen 5588 5805, så kommer vi ud til dig.
    • På Næstved Bibliotek og Borgerservice, Kvægtorvet 4 i Næstved skal du ringe på 5588 5588 og få en aftale om tidspunkt for afhentning af mundbind. Mundbind bliver udleveret på det aftalte tidspunkt ved indgangen til biblioteket.

    Hvor skal jeg bære mundbind (eller visir) 

    Det er et krav at benytte mundbind eller visir indendørs, hvor offentligheden har adgang samt i den offentlige trafik.

    Kravet om mundbind gælder ikke, hvis du er et barn under 12 år eller af helbredsmæssige årsager ikke kan bære mundbind.

    Mundbind i offentlige bygninger

    Når du går ind ad døren til bibliotekerne, borgerservice, receptionen i Rådmandshaven, Sundhedscentret, kulturinstitutioner og idrætsanlæg, skal du have mundbind på.

    Du må dog gerne tage mundbindet af, når først genoptræningen, sportsaktiviteten, ‘kulturtilbuddet’ eller samtalen er i gang.

    Spørg, hvis du er i tvivl, når du går ind i en bygning. Men hav et mundbind parat, når du går ind i en bygning med offentligt adgang.

    Jobcenter og Integrationsindsats

    I Jobcentrets afdeling Rådmandshaven 20 og afdeling Birkebjergparken samt i Integrationsindsatsen afdeling Kasernevej skal såvel borgere som ansatte bære mundbind eller visir, når de opholder og bevæger sig rundt i venteområder/modtagelse på jobcentrene.

    Det samme gælder ved ophold/deltagelse i jobsøgnings-værksteder eller åbne vejledningscaféer, pc-rum eller lignende. Medarbejderen og borgeren skal også have mundbind på ved individuelle fysiske samtaler.

    Krav om mundbind kan undtagelsesvist fraviges, hvis der er en anerkendelsesværdig årsag. Det kan f.eks. være under samtale med personer, der mundaflæser, eller hvis mundbindet eller visiret giver vejrtrækningsbesvær eller kvælningsfornemmelser, jf. bekendtgørelsens § 5.

    Skoler og dagtilbud

    Det er et krav, at forældre tager mundbind på, når man henter og bringer børn i daginstitution - og så vidt muligt bliver i garderoben.

    Samme krav gælder, når man afleverer sit barn i skolen. Vi anbefaler, at man gør det i skolegården.

    Vi er helt med på, at der selvfølgelig kan være særlige forhold, som betyder, at det ikke er hensigtsmæssigt eller muligt.

    Ansatte på skoler og daginstitutioner kan vælge at bruge visir.

    Den offentlige trafik

    Se hvornår du skal have mundbind på i den offentlige transport

    Se hvordan du bruger mundbind korrekt på Sundhedsstyrelsens hjemmeside

    Skal du med offentligt transport

    Al kollektiv trafik følger myndighedernes anbefalinger. Det gælder f.eks. også Flextur, Plustur og skolebusser.

    Få mere information på følgende sider:

    Transport- og Boligministeriets spørgsmål og svar om brug af kollektiv transport

    Se også om offentlig transport på dinoffentligetransport.dk/

    Har du spørgsmål, så skriv til Movia og DSB på Facebook her

    Jobcenter og Erhverv

    Vil du tilmelde dig i corona-jobbanken?

    For at sikre, at der er nok hænder til at varetage vigtige funktioner som børnepasning, ældrepleje o. lign., har Næstved Kommune oprettet en jobbank, hvor alle borgere kan melde sig til at give en hjælpende hånd.

    Du er måske sygeplejerske, social- og sundhedsassistent, lærer, pædagog eller pædagogmedhjælper. Det kan være, du har forladt faget for en tid, eller du er studerende eller gået på pension.

    Hvis du har lyst til og mulighed for at tilbyde din arbejdskraft til Næstved Kommune i den aktuelle situation, så kan du registrere dig i jobbanken, som du finder her.

    Alle, der bliver kontaktet af kommunen og tilbudt en funktion, får en midlertidig ansættelse i Næstved Kommune.

    Næstved Kommune betaler overenskomstmæssig løn for din indsats.

    Kontakt til Center for Arbejdsmarked

    Du vil stadigvæk kunne få fat i Center for Arbejdsmarked, selv om nye restriktioner eventuelt lukker for fysisk møde.

    Sagsbehandlerne sidder klar ved deres telefoner i deres normale telefontid, ligesom du kan ringe til Næstved Kommunes kontaktcenter på 5588 5588.

    Nedenfor kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, der måtte være i forbindelse med Corona-situationen.

    Du kan også finde mere information på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings hjemmeside her.

    Har du et spørgsmål, som du ikke synes bliver besvaret, er du velkommen til at sende en mail til os, login med Nemlog-in.

    Kort oversigt over nuværende restriktioner

    • Rådmandshaven, Birkebjergparken og Kasernevej er lukket for personligt fremmøde. Vi vil derfor kun kunne træffes telefonisk på 5588 5588 og på e-mail naestved@naestved.dk
    • Ledige kan ikke sendes ud i nyttejob, nye virksomhedspraktikker eller nye løntilskud. De nuværende nyttejob bliver ændret, og du vil blive kontaktet af din sagsbehandler.
    • Har du fået en opstartsdato for din planlagte praktik, vil opstart blive udsat, og du hører nærmere via brev til din e-boks.
    • Igangværende praktiker og løntilskud kan fortsætte, hvis den ledige selv ønsker det. Det betyder at praktiker og løntilskud (med fysisk fremmøde), der blev bevilget eller påbegyndt før 20. december 2020 kan påbegyndes/gennemføres/forlænges i denne periode. Mens digitale virksomhedsforløb både kan bevilges og påbegyndes i perioden.
    • Kontakt til Center for Arbejdsmarked begrænses så vidt muligt til telefonisk og virtuelt kontakt.
    • Alle aktive indsatser, der kan omlægges til virtuel indsats, vil ske virtuelt. Er du i tilbud eller i praktik, vil du modtage et informationsbrev i din e-Boks.
    • Skal du til samtale i jobcenteret, skal du afvente at blive kontaktet af din sagsbehandler.
    • Offentlige arbejdsgivere opfordres til at sende alle medarbejdere, der ikke varetager kritiske funktioner, hjem. De pågældende bør så vidt muligt arbejde hjemmefra.
    • Private arbejdsgivere opfordres også kraftigt til at hjemsende medarbejdere, hvis det er muligt.

    Er du indkaldt til samtale med Jobcenteret eller til møde i Rehabiliteringsteamet?

    Samtale med Jobcenteret

    Mulighederne for fysisk fremmøde er begrænset og samtalerne foregår så vidt muligt telefonisk og virtuelt. Har du spørgsmål, kontakt da din sagsbehandler.

    Møde i Rehabiliteringsteamet

    Mulighederne for fysisk fremmøde til rehabiliteringsmøder er begrænset, og samtalerne foregår så vidt muligt telefonisk og virtuelt.

    Hvis du har nogle spørgsmål, er du velkommen til at kontakte din sagsbehandler.

    Er du ansat i eller hjemsendt fra dit fleksjob?

    Hvis du er i fleksjob, skal du følge de anvisninger, som du får fra den virksomhed, som du er tilknyttet.

    Hvis du eller din virksomhed ønsker at afslutte din ansættelse eller du hjemsendes, skal I være opmærksomme på, at det skal ske efter de retningslinjer, der fremgår af din ansættelseskontrakt eller overenskomst.

    Hvis du er hjemsendt fra dit fleksjob uden løn, så vil du kunne modtage ledighedsydelse i de uger, du er hjemsendt.

    Er du ansat i løntilskud?

    Hvis du er i løntilskud, skal du følge de anvisninger, som du får fra den virksomhed, som du er tilknyttet.

    Hvis du eller din virksomhed ønsker at afslutte dit forløb, skal I være opmærksomme på, at det skal ske med det opsigelsesvarsel, der fremgår af din ansættelseskontrakt eller overenskomst. Med mindre ansættelsen er omfattet af Folketingets vedtagende særlovgivning, eller aftaler indgået af arbejdsmarkedets parter som følge af COVID-19, Coronavirus.

    Er du i virksomhedspraktik?

    Seneste restriktioner betyder, at ledige hverken kan sendes ud i nyttejob, nye virksomhedspraktikker eller nye løntilskud. Det betyder:

    • Alle nuværende nyttejob bliver ændret.
    • Er du i nyttejob, skal du afvente at blive kontaktet af din sagsbehandler.
    • Igangværende praktiker og løntilskud kan forsætte, hvis den ledige selv ønsker det. Du vil modtage brev i e-boks.
    • Har du fået en opstartdato for din planlagte praktik, vil opstart blive udsat. Du vil modtage nærmere information fra din sagsbehandler.

    Er du i et revalideringsforløb?

    Er du i uddannelsesrevalidering, skal du holde dig opdateret på skolens hjemmeside, ligesom du skal følge din arbejdsgivers anvisninger, hvis du er i virksomhedsrevalidering. Hvis du har spørgsmål, er du desuden velkommen til at kontakte din sagsbehandler på telefon eller mail.

    (Erhverv) Hvordan skal virksomheder forholde sig til COVID-19?

    Vores gode kollegaer på Næstved Erhverv har lavet en guide til virksomheder, der har spørgsmål til COVID-19. Denne guide kan du finde på deres hjemmeside.

    (Erhverv) Skal vi betale din regning hurtigere?

    Hvis din virksomhed har udført arbejde for Næstved Kommune - så giv os meget gerne besked, hvis vi skal betale regningen hurtigst muligt.

    Næstved Kommune vil gerne hjælpe de private firmaer ved at betale regningerne så hurtigt som muligt, så det ikke skaber likviditetsproblemer for den enkelte virksomhed.

    Læs mere her om, hvad du skal gøre, hvis vi skal betale din regning hurtigere?

    (Erhverv) Problemer med at betale regninger til kommunen?

    Har din virksomhed problemer med at betale sine regninger til kommunen, f.eks. dækningsafgiften, på grund af nedgang i omsætningen grundet corona, kan du kontakte Opkrævningen for at lave en aftale.

    Kontakt Team Finans og Opkrævning på 5588 5576 eller opkraevning@naestved.dk

    Øvrig kontakt til kommunen

    Borgerservice og biblioteker er åben mod forevisning af coronapas

    Borgerservice

    For at møde op i Borgerservice, skal du kunne forevise et gyldigt coronapas plus anden identifikation med cpr.nr. på.

    Har du akut brug for at komme i kontakt med Borgerservice, ring på 5588 5588 indenfor normal åbningstid.

    Læs mere om de gældende regler for besøg på Borgerservice her

    Bibliotekerne

    Bibliotekerne er også åben for borgere med et gyldigt coronapas plus anden identifikation med cpr.nr. på.

    Du kan læse om dine muligheder for at benytte biblioteket på bibliotekernes hjemmeside

    Kan jeg stadigvæk få fat i en medarbejder i kommunen?

    Rådmandshaven og Teatergade

    Der er kun åben for borgerbetjening i Rådmandshaven og Teatergade efter forudgående aftale.

    Selv om de fleste af de administrative medarbejdere arbejder hjemmefra, kan de stadigvæk kontaktes via e-mail og telefon.

    Skal du aflevere post til kommunen?

    Du finder en postkasse til venstre for hovedindgangen i Rådmandshaven 20. Her kan du aflevere al post til kommunen.

    Har du et ærinde i Borgerservice

    Har du behov for at få løst et problem i Borgerservice, skal du kontakte Borgerservice på 5588 5588 inden for normal åbningstid.

    Læs mere om Borgerservice her

    Skal du have besøg af rottebekæmperen?

    Vi fortsætter med at bekæmpe rotter på højt niveau, både indendørs og udendørs. For at sikre både dig og vores rottebekæmpere mod corona-smitte, skal du overholde følgende forholdsregler, når du anmelder rotter:

    Indendørs

    • Der skal luftes ud med gennemtræk, inden bekæmperen kommer på besøg (han ringer og aftaler, hvornår han kommer).
    • Rottebekæmperen vil være iført engangsdragt med hætte, fulface maske eller mundbind og ansigtsskærm, gummihandsker, samt skoovertræk.
    • Du/I skal opholde jer i et andet rum i boligen end der, hvor bekæmperen udfører sit arbejde, så længe bekæmperen er i boligen.
    • Hvis du ikke ønsker, at bekæmperen kommer indenfor, kan I aftale, hvordan bekæmpelsen så skal foregå enten pr. telefon eller på minimum 2 meters afstand.

    Udendørs

    • Bliv inde i boligen, mens bekæmperen undersøger din grund/kloak og eventuelt sætter rottekasse/-r op
    • Hvis du skal tale med bekæmperen, så hold en afstand på minimum 2 meter.

    Rottebekæmpelse i Næstved Kommune foretages af firmaet Kiltin.

    Hvis du ser en rotte eller tegn på rotter, har du pligt til at anmelde det. Klik her for at anmelde rotter

    Hvordan bliver der gjort rent i kommunens bygninger?

    Den 1. august 2020 trådte Sundhedsstyrelsens nye retningslinjer for rengøring af skoler og daginstitutioner i kraft. 

    Her blev der lagt op til at vende tilbage til normalt rengøringsniveau på skoler og daginstitutioner som før corona, men fremover med ekstra fokus på at der minimum én gang dagligt skal ske rengøring af berøringsflader og kontaktpunkter.

    Med denne rengøringsfrekvens lever vi op til Sundhedsstyrelsens retningslinjer.

    Ekstra rengøring

    Økonomiudvalget har efter en anbefaling fra kommunens Rengøringsenhed besluttet at højne rengøringen på flere forskellige kommunale enheder med særligt fokus på fællesarealer og særligt fokus på de lokationer, der hidtil ikke blev rengjort dagligt.

    Strategien bag denne beslutning er at isolere smittekæderne. 

    Derfor vil man f.eks. på skoler opleve, at der ikke længere bliver gjort rent to gange dagligt i klasselokalerne, men at fællesarealer vil blive ekstra rengjort. Vurderingen er, at vi ikke kan forhindre smitte mellem de enkelte klassekammerater, men at vi med ekstra rengøring af fællesarealer kan forhindre smitte på tværs af klasserne. 

    Det er altså i de områder, hvor flere grupper eller klasser krydser veje, at der er skærpet fokus på rengøring.

    Ekstra rengøring af berøringspunkter i fællesarealer vil ske på følgende områder:

    • Servicearealer på ældrecentre
    • Fællesarealer på skolerne
    • Fællesarealer på handicapområdet
    • Fællesarealer i borgerrelaterede områder i administrationen

    Andre kommunale ejendomme

    Derudover vil der fremover være daglig rengøring af toiletrum og aftørring af kontaktpunkter i Kulturhuse og andre mindre enheder, hvor der ikke er daglig rengøring, f.eks. Ventesalen på stationen og Rønnebæksholm.

    Dette gælder indtil videre frem til og med 2021.

    Middagsrengøring i daginstitutioner fastholdes

    Hvert af kommunens 47 dagtilbud har fået et midlertidigt løft af rengøringen. En såkaldt middagsrunde, hvor der bliver gjort rent på toiletter, kontaktpunkter og flader. Den ekstra rengøring vil være gældende året ud.

    Kontakt

    Center for Politik og Udvikling

    Send digital post (kræver nemid)