Telefonisk mentalhjælp til medarbejdere i Næstved Kommunes ældrepleje

Det kræver noget helt særligt at gå på arbejde i ældreplejen for tiden. Der er ekstra forholdsregler, ekstra hygiejneforskrifter - og ekstra mange tanker og bekymringer. Og netop fordi de følelsesmæssige udfordringer er steget, tilbyder Næstved Kommune nu alle medarbejdere på ældreområdet en telefonisk hotline, hvor de kan tale om deres udfordringer og bekymringer i disse corona-tider.

02. apr 2020
Telefonisk mentalhjælp til medarbejdere i Næstved Kommunes ældrepleje

Indhold

    Medarbejderne på ældrecentre og i hjemmeplejen skal holde afstand, men stadig være tæt på, når de passer og plejer de ældste og svageste borgere i samfundet. For mange giver det bekymringer og udfordringer.

     

    - Vi har kørt massivt på for at repetere regler for håndvask, på at øve hvordan man tager isolationskitler og mundbind på samt alle mulige andre praktiske foranstaltninger. Vores medarbejdere har virkelig ydet en kæmpe indsat for at tage alle de nye tiltag til sig. Så nu er tiden kommet til at sætte ind på det mere følelsesmæssige område. Vi tilbyder derfor muligheden for mental håndvask, så vi beholder det gode arbejdsmiljø. Her er det helt afgørende, at vi udvider støtte med supervision og skaber et trygt rum, hvor dilemmaer, følelser og tanker kan luftes og drøftes med en professionel, fortæller Birgitte Ettrup, distriktschef for ældreplejen i Distrikt Øst, Næstved Kommune.

     

    Hun bliver suppleret af fællestillidsmand Lene Nedergaard Andersen, som fortæller om nogle af de bekymringer, kollegaerne bærer rundt på.

     

    - Flere af mine kollegaer er bekymrede for uforvarende at smitte nogle af de ældre, for der går jo flere dage, fra man blive smittet, til man opdager, at man er syg. Nogle er også bange for at tage sygdommen med hjem til deres egne familier, hvis de bliver smittede gennem arbejdet. Samtidig er der også en stigende opmærksomhed på, hvordan man støtter de ældre, der savner det daglige besøg af venner eller familiemedlemmer. På den måde står vi med mange bekymringer og dilemmaer hver dag i ældreplejen, fortæller Lene nedergaard Andersen  

     

    Når medarbejderne ringer til den nye hotline får de fat i psykolog Henrik Brogaard. Han har stort kendskab til netop forholdene i ældreplejen, og de mentale udfordringer, der kan være i arbejdet, da han i en lang årrække har været tilknyttet plejecentre i København, ligesom han holder foredrag og underviser i emnet.

     

    Den mentale hotline gik i luften den 1. april.