Gå til hovedindhold
Job
Arbejdsmarked
Jobinspiration

Jobsamtale

Du bør altid forberede dig, inden du skal til jobsamtale. Få tips til, hvordan du kan forberede dig til før, under og efter en samtale.

Billede af en jobsamtale

Indhold

    Der er mange måder at gå til jobsamtale på. Nogle samtaler er meget formelle med mange repræsenteret fra virksomheden, mens andre samtaler er nede på jorden og uhøjtidelige. Du kan også opleve, at det er blevet mere normalt at afholde jobsamtaler online, for eksempel over programmerne Teams og Zoom.

    I det følgende giver vi vores bedste bud på, hvordan du bedst forbereder dig på processen før, under og efter jobsamtalen.

    Før jobsamtalen - forberedelse og øvelse

    Til en jobsamtale vil du ofte blive bedt om at give en præsentation af dig selv og de kompetencer, du har fra dit nuværende eller tidligere job, eller de kompetencer, du har fået med dig fra din uddannelse.

    En måde at gribe det an på er at øve dig på den såkaldte ’elevatortale’ hjemmefra.

    Elevatortalen er en kort og præcis præsentation af dig selv, hvor du lægger vægt på din faglighed. Talen skal ikke vare længere end ca. 1 minut, men den skal opsummere, hvad du kan – gerne med konkrete resultater eller succeser fra dit arbejds- eller studieliv.

    Pointen med elevatortalen er, at den skal kunne fremsiges, hvis du fx mødte en relevant arbejdsgiver i en elevator, og du kun havde den tid det tager at komme fra 0.-4. sal.

    Kig på dit CV og brug det som udgangspunkt for din elevatortale. Øv din tale igennem nogle gange. Det er også en rigtig god idé at skrive den ned, så du kan repetere den. Så har du den også til senere brug, hvis du skal til andre samtaler.

    Øv din elevatortale foran spejlet, foran en ven eller en fra din familie. Du kan også optage dig selv med din telefon – på den måde ved du også, hvor længe din elevatortale varer.

    Hele 70% af arbejdsgivere mener, at din motivation for jobbet er et af de vigtigste elementer i jobsamtalen (Ballisager, 2021). Du har med stor sandsynlighed allerede sat ord på din motivation i jobansøgningen, og derfor er jobsamtalen en god mulighed for at komme ind på den igen og uddybe den.
    Så tænk over, hvad det var ved den her stilling, som gjorde, at du bare måtte søge den. Var det opgaverne? Muligheden for at starte noget op fra bunden af og sætte dit eget præg på det? Eller var det teamsamarbejdet, der motiverede dig, fordi du er virkelig god til samarbejde?

    Her er en række spørgsmål, som du kan forberede et svar på. Det er ikke sikkert, at du bliver stillet dem alle, men hvis du har taget stilling til dem, bliver du ikke overrasket.

    • Fortæl kort om dig selv
    • Hvorfor søger du nyt job?
    • Hvad er dine forventninger til jobbet?
    • Hvad kender du til virksomheden?
    • Nævn dine styrker og svagheder
    • Er der noget i stillingen, som vil være en udfordring for dig?
    • Hvorfor søger du netop dette job?
    • Hvad vil du kunne bidrage med i denne virksomhed?
    • Hvorfor er det lige dig, vi bør ansætte?
    • Hvilke tidligere erfaringer har du med de forskellige hovedområder i jobbet?
    • Hvad motiverer dig ved jobbet?
    • Hvad trives du mindst med at lave?
    • Hvordan arbejder du under pres?
    • Hvordan samarbejder du?
    • Hvis du har haft stress, hvordan håndterer du det så?
    • Hvordan har du det med arbejdstiderne?
    • Hvorfor har du været ledig så længe?
    • Hvorfor har du haft mange korte ansættelser?
    • Hvordan leder du andre/hvordan vil du gerne ledes?
    • Hvad synes dine tidligere kolleger om dig?
    • Hvordan håndterer du konflikter?
    • Hvor ser du dig selv om fem eller ti år?

    Under jobsamtalen

    Se videoen nedenfor og få råd til jobsamtalen

    Hvis du skal til online jobsamtale

    Det er blevet mere normalt at blive indkaldt til en online jobsamtale.

    Hvis du ikke har prøvet det før, vil du i det følgende blive guidet til den bedst mulige oplevelse for dig og intervieweren.

    Online jobsamtale

    I din indkaldelse vil der formentlig stå i hvilket program, samtalen afholdes. Det kan fx være via programmet Teams eller Zoom. Har du det ikke, skal du hente det ned på din computer.

    Få en ven eller et familiemedlem til at afholde et møde med dig i programmet, hvis ikke du har prøvet det før. På den måde får du set, hvor du skruer op for lyden henne, muter eller andre funktioner i programmet.

    Log ind i god tid inden en online samtale. På den måde har du mulighed for at tjekke, om det hele spiller. Tjek også, at din pc har nok strøm og sæt eventuelt strømstikket i.

    Når du er logget ind, har du mulighed for at tjekke lyden og om dit webcam virker. Det kan nogle gange drille lidt og være ret stressende, hvis samtalen starter lige om lidt og lyden ikke virker.

    Det kan være en god ide, at stille din pc oven på et par tykke bøger. På den måde kommer dit webcam op i øjenhøjde, så du ikke bliver filmet nedefra.

    Samtidig bør du tjekke, at du ikke sidder med et vindue i baggrunden. Det vil gøre dit ansigt helt mørkt, så man næsten ikke kan se dig.

    Det du bør ikke gøre til en jobsamtale

    Du har fået rigtig mange råd til, hvad du skal gøre til en jobsamtale. Der er også ting, du bør afholde dig fra at gøre, når du møder arbejdsgiver for første gang.

    1. Lad være med at tale dårligt om din tidligere arbejdsplads
    2. Kom ikke for sent
    3. Vente på, at arbejdsgiver tager styringen over samtalen
    4. Fokusere meget på dig selv

    Nu er jobsamtalen ovre

    Hvis du får gode nyheder, tillykke! Hvis du får et afslag, så er her nogle råd til, hvad du kan gøre.

    Efter jobsamtalen

    Det er nervepirrende at gå til jobsamtale, og du klarede det! Husk at fokusere på, at du har gjort det så godt, som du kunne. Ventetiden indtil du hører fra arbejdsgiver, kan virke rigtig lang, men hold humøret højt og fortæl andre om din oplevelse til jobsamtalen.

    Det er svært ikke at miste motivationen og modet en smule, hvis et job, som du virkelig kunne se dig selv i, bliver besat til anden side. 

    Men det er desværre et vilkår, som alle stort set har prøvet i forbindelse med at være jobsøgende. Det kan føles som spildt tid og arbejde, men det er det ikke nødvendigvis.

    Arbejdspladsen har fået kendskab til dig og omvendt, og du ved ikke, om der inden for kort tid slås en anden stilling op, som du også kunne være interesseret i. Så har du allerede den fordel, at du kender til nogle fra virksomheden.

    Du kan følge virksomheden på LinkedIn, og hvis du havde rigtig god kemi med dem, der interviewede dig, kan du netværke på LinkedIn med dem. På den måde har du en hurtig vej ind til at spørge ind til en anden stilling, hvis den skulle dukke op.

    Det er en rigtig god idé at spørge personen, der giver dig afslag, om feedback på din præstation til jobsamtalen.

    Du kan fx spørge personen:

    • Er der nogle kompetencer, jeg mangler?
    • Hvordan er min tilstedeværelse i jobsamtalen?
    • Hvorfor valgte I den anden kandidat over mig?
    • Hvad skulle der til for, at jeg havde fået jobbet?

    Brug feedback fra interviewer til at forbedre din jobsøgning. Hvis personen siger, at du mangler konkret erfaring med en bestemt opgavetype, kan du undersøge, om du kan komme i virksomhedspraktik eller tage et kursus i det. Det kan også være, at du skal arbejde med at være mindre genert og mere livlig til en jobsamtale. Det kan du øve med venner og familie eller i netværksgrupper med andre ledige.

    Det er kun i meget sjældne tilfælde, at et afslag handler om noget personligt. Fat derfor mod og brug jobsamtalen og afslaget på at gøre det endnu bedre næste gang.