Gå til hovedindhold

Anbefaling 5

Tilgængelighed og parkeringsfaciliteter

Indhold

    Udvalget anbefaler, at:

    der etableres velfungerende parkeringsfaciliteter, som blandt andet rummer en balance mellem terrænparkering og mere omkostningstunge parkeringsløsninger i konstruktion med afsæt i markedsmæssige vilkår. Det anbefales, at parkeringsfaciliter også rummer en velfungerende balance mellem gratis parkering, timebetalt parkering og/eller licensparkering.

    Begrundelse for anbefaling 5

    Parkering er en afgørende faktor for, at havnebydelen bliver økonomisk realiserbar.

    I havnebydelen vil en vis mængde parkeringspladser kunne anlægges på terræn, uden at de bliver meget dominerende i bybilledet. Det er dog væsentligt, at antallet af terrænparkeringspladser ikke kompromitterer havnebydelens øvrige bylivsskabende kvaliteter, såsom byrum, grønne områder, forbindelsen til kanalen og trafiksikre vej- og stiforløb, eller at der skabes større sammenhængende parkeringsarealer, der kan fremstå tomme eller utrygge, når de ikke er i brug.

    Cykel og valmuer ved Maglemølle i Næstved

    Omvendt må der heller ikke være for få parkeringspladser, da bydelen også skal være velfungerende for dem, der bor og arbejder der.
    Parkeringsnormen bør i den forbindelse afspejle funktions- og boligsammensætningen og de målgruppers bilbehov, som de forskellige funktioner og boligtyper henvender sig til. En høj parkeringsnorm kan medføre behov for flere omkostningstunge parkeringsløsninger i konstruktion for at undgå for meget terrænparkering. En parkeringskælder er særlig omkostningstung i et havneområde. Parkeringsnormen skal derfor balanceres, så der netop er tilstrækkeligt med parkeringspladser til, at området er velfungerende i forhold til bilejerskab og det ønskede byliv, der ønskes i havnebydelen, og til at omkostningstunge parkeringsløsninger i konstruktion kan begrænses. Parkeringsfaciliter skal samtidig rumme en  velfungerende balance mellem gratis parkering, timebetalt parkering og/eller licensparkering.

    Mere om byudvikling og Næstveds nye havnebydel

    Kontakt

    Center for Politik og Strategi