Anbefaling 5
Tilgængelighed og parkeringsfaciliteter
Abonner på
Du kan til enhver tid afmelde dine abonnenter. Kommunen sørger for, at dine data bliver håndteret forsvarligt og korrekt. Læs mere om Kommunens persondatapolitik.
Tak! Du abonnerer nu på
Vi har sendt en aktiveringsmail til dig. Klik venligst på linket i mailen for at begynde at modtage nyhedsmails.
Det skete en fejl
Der er sket en fejl. Klik venligst 'Prøv igen' for at vende tilbage eller klik på krydset for at lukke boksen.
Indhold
Udvalget anbefaler, at:
der etableres velfungerende parkeringsfaciliteter, som blandt andet rummer en balance mellem terrænparkering og mere omkostningstunge parkeringsløsninger i konstruktion med afsæt i markedsmæssige vilkår. Det anbefales, at parkeringsfaciliter også rummer en velfungerende balance mellem gratis parkering, timebetalt parkering og/eller licensparkering.
Begrundelse for anbefaling 5
Parkering er en afgørende faktor for, at havnebydelen bliver økonomisk realiserbar.
I havnebydelen vil en vis mængde parkeringspladser kunne anlægges på terræn, uden at de bliver meget dominerende i bybilledet. Det er dog væsentligt, at antallet af terrænparkeringspladser ikke kompromitterer havnebydelens øvrige bylivsskabende kvaliteter, såsom byrum, grønne områder, forbindelsen til kanalen og trafiksikre vej- og stiforløb, eller at der skabes større sammenhængende parkeringsarealer, der kan fremstå tomme eller utrygge, når de ikke er i brug.

Omvendt må der heller ikke være for få parkeringspladser, da bydelen også skal være velfungerende for dem, der bor og arbejder der.
Parkeringsnormen bør i den forbindelse afspejle funktions- og boligsammensætningen og de målgruppers bilbehov, som de forskellige funktioner og boligtyper henvender sig til. En høj parkeringsnorm kan medføre behov for flere omkostningstunge parkeringsløsninger i konstruktion for at undgå for meget terrænparkering. En parkeringskælder er særlig omkostningstung i et havneområde. Parkeringsnormen skal derfor balanceres, så der netop er tilstrækkeligt med parkeringspladser til, at området er velfungerende i forhold til bilejerskab og det ønskede byliv, der ønskes i havnebydelen, og til at omkostningstunge parkeringsløsninger i konstruktion kan begrænses. Parkeringsfaciliter skal samtidig rumme en velfungerende balance mellem gratis parkering, timebetalt parkering og/eller licensparkering.

Vil du vide mere?
Du er velkommen til at sende en mail til chefkonsulent i Næstved Kommune Rikke Lund Pedersen på
riklpe@naestved.dk
21 anbefalinger
Se de øvrige anbefalinger til udvikling af Næstveds havnebydel.