MitID
Du kan få hjælp til at oprette og vedligeholde dit MitID på Næstved Bibliotek samt på lokalbibliotekerne Fensmark, Glumsø, Fuglebjerg og Korskilde.
Det skal du medbringe og det kan du forvente når du møder op i Borgerservice
Du skal møde personligt op i Borgerservice, når du har brug for hjælp til MitID. Vi kan ikke hjælpe dig telefonisk.
På Næstved Bibliotek og Borgerservice, skal du ikke bestille tid, men møde op i vores betjente åbningstid:
Mandag-fredag 10.00-17.00
Lørdage 11.00-14.00
Ønsker du hjælp på vores lokalbiblioteker i Fensmark, Glumsø, Fuglebjerg eller Korskilde, skal du bestille tid.
Når du møder op skal du:
- Trække et nummer på standeren på Næstved Bibliotek eller registrer din ankomst, hvis du har booket en tid.
- Medbringe gyldig legitimation.
- Udover gyldig legitimation skal du, for at identificere dig svare korrekt på et vist antal kontrolspørgsmål (hentet fra cpr-registret).
- Have telefon eller kodeviser med, hvis vi skal hjælpe med disse.
- Orienter dig gerne om legitimationskrav, kontrolspørgsmål og vitterlighedsvidne inden du kommer.
Gyldig legitimation er følgende:
- Gyldigt dansk kørekort
- Gyldigt dansk pas med cpr-nummer
- Opholdstilladelse med billede og cpr-nummer udstedt i Danmark
- Dåbs-eller fødselsattest sammen med det gule sundhedskort
Kan du ikke fremvise en af ovenstående dokumenter findes der andre muligheder.
Læs mere om legitimationskrav for MitID her
Vi stiller kontrolspørgsmål
Du skal svare på et antal spørgsmål om dig selv (baseret på data fra CPR-registret)
Kontrolspørgsmålene kan f.eks. handle om: forældre, børn, adresser, navne og flytninger.
Du kan med fordel gøre dig bekendt med dine data, inden du møder op. Alle informationer kan du selv finde her.
Derudover skal du være opmærksom på følgende:
- Borgerservice kender ikke spørgsmålene på forhånd
- Dine svar registreres og trækkes direkte fra CPR-registret
- Hvis der ikke er nok information i CPR-registret eller du ikke kan besvare spørgsmålene korrekt (vurderes af MitID systemet), vil du blive bedt om at medbringe et vitterlighedsvidne
Hvis du skal medbringe vitterlighedsvidne
Et vidne er en person, som møder op sammen med dig i Borgerservice og kan bekræfte, at du er dig.
- Vidnet skal være fyldt 18 år og have dansk cpr-nummer
- Vidnet skal have haft MitID i minimum 30 dage
- Vidnet skal medbringe gyldig legitimation
- Vidnet skal medbringe MitID
Når du møder personligt op i Borgerservice, vurderer vi altid, om MitID er det rigtige for dig.
Ekspeditionen gennemføres ikke, hvis Borgerservice vurderer:
- At du ikke er i stand til selv at bruge MitID
- At der er mistanke om, at andre bruger dit MitID
- At der er tvivl om ægtheden af det medbragte legitimation
Læs mere om betingelser og vilkår for brug af MitID her
Hvis vi vurdere, at du ikke er i stand til at varetage MitID, er der nedenstående muligheder:
Hjælp til MitID
Når du henter en ny MitID app ned på din telefon eller tablet, skal du aktivere den nye app. Både hvis du har slettet MitID appen på din telefon, eller hvis du får ny telefon eller tablet.
Du har følgende muligheder:
-
Få ny MitID app med pas
Du kan aktivere MitID appen ved at scanne dit pas og dit ansigt direkte i appen.
Det er et alternativ til dig, der ikke ønsker at gå i Borgerservice for at få aktiveret en ny MitID app.
Følg vejledningen her - Få ny MitID app med aktiveringskode
Du kan aktivere MitID app ved at indtaste en aktiveringskode, sammen med dit bruger-ID i den nye app.
Du får en aktiveringskode ved at logge på din profil på MitID.dk, (fx hvis du stadig har din gamle telefon med MitID appen på), eller ved at møde op hos Borgerservice.
Følg vejledningen her
Læs mere her:
Hvis du ønsker en ny kodeviser, kan du enten gøre det selv hjemmefra eller du kan få hjælp i Borgerservice.
Du har følgende muligheder:
- Bestil kodeviser eller kodeoplæser på www.mitid.dk
Du kan bestille en kodeviser eller kodeoplæser på www.mitid.dk, hvis du har et aktivt MitID eller et gyldigt pas.
Du kan bestille en kodeviser eller kodeoplæser på www.mitid.dk her - Få hjælp hos Borgerservice
Hvis du ikke har et aktivt MitID eller gyldigt pas, skal du møde personligt op i Borgerservice.
Du skal medbringe gyldig legitimation og orientere dig om, om du skal bestille tid hjemmefra.
Læs mere om:
MitID kodeoplæser
MitID kodeviser
Hvis du ikke er oprettet som MitID bruger, men ønsker at blive oprettet, har du følgende muligheder:
- Du kan oprette dig i MitID-appen ved hjælp af gyldigt pas eller legitimationskort med chip.
Du skal downloade MitID-appen og følge vejledningen på telefonen. - Du kan møde personligt op i Borgerservice, for at blive oprettet i MitID.
Du skal medbringe gyldig legitimation og orientere dig om, om du skal bestille tid hjemmefra. - Hvis du ønsker at blive oprettet i MitID med kodeviser eller kodeoplæser, kræver det fysisk fremmøde.
Du skal medbringe gyldig legitimation og orientere dig om, om du skal bestille tid hjemmefra.
Mere om MitID
- Vi kan kun oprette MitID, hvis personen der skal have MitID, er fysisk til stede
- Vi kan kun oprette MitID, hvis personen der skal have MitID, selv kan bruge det
- Du kan ikke give en pårørende fuldmagt til at benytte MitID
Hvis du ønsker, at en pårørende skal agere digitalt på dine vegne kan du læse om:
Har du mistanke om at dit MitID er blevet misbrugt, skal du ringe til MitID support.
Kontakt MitID Support på tlf. 33 98 00 10 eller skriv til dem.
Du kan ikke få hjælp til MitID erhverv på Borgerservice.
Kontakt MitID erhverv på tlf. 33 98 00 20.
Du kan læse mere om MitID erhverv her.
Hjælp til MitID i Borgerservice
Du kan uden tidsbestilling møde op i Borgerservice på Næstved Bibliotek.
Åbningstid:
Mandag-fredag 10.00-17.00
Lørdag 11.00-14.00
Kvægtorvet 4-6, 4700 Næstved
Ønsker du hjælp på en af vores lokalbiblioteker i Fensmark, Fuglebjerg, Glumsø eller Korskilde, skal du bestille en tid.
Ved tekniske problemer, kontakt MitID support
Kontakt Support på tlf. 33 98 00 10
Kontaktcentret
Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Hos kontaktcentret kan du få svar på spørgsmål eller hjælp til selvbetjening.