Gå til hovedindhold
Betaling

Betaling til kommunen

Her kan du tilmelde dine regninger til betalingsservice, få svar på spørgsmål om opkrævning og bestille tid hos en sagsbehandler. Her på siden finder du også information om "Mit Betalingsoverblik".

Indhold

    Her findes oplysninger vedrørende "Mit Betalingsoverblik", spørgsmål og svar om opkrævning, gebyr samt hvordan man kan bestille tid hos en sagsbehandler.

    I "Mit Betalingsoverblik" kan du bl.a. tilmelde dine regninger til betalingsservice og meget mere.

    Gå til Mit betalingsoverblik

    Selvbetjeningsløsning i Næstved Kommune

    Næstved Kommune har indført selvbetjeningsløsningen "Mit Betalingsoverblik"

    Her kan du hurtigt få et overblik over alle dine ventende eller manglende betalinger til kommunen. Det gælder f.eks. regninger for ejendomsbidrag, parkeringsafgifter eller dag- og fritidstilbud.

    På "Mit Betalingsoverblik" har du mulighed for at

    • se dine ventende betalinger til kommunen
    • se dine manglende betalinger til kommunen
    • tilmelde dine løbende betalinger til Betalingsservice eller MobilePay
    • betale dine regninger eller gæld med betalingskort eller MobilePay
    • finde læselinje til brug for betalingen (f.eks. +71 nr.)

    Hvis du oplever problemer med "Mit Betalingsoverblik" eller blot har spørgsmål, sidder vi klar ved telefonen 5588 5576.

    Det er de enkelte centre, der sender regningerne. Har du spørgsmål vedrørende en regning, skal du kontakte det center, der har sendt regningen til dig

    Betaling af Udstedes af Tlf.
    Daginstitution Center for Dagtilbud og Skole 5588 3060
    Ejendomsbidrag Center for Koncernservice 5588 5576
    Renovation Center for Plan og Miljø 5588 5588
    Parkeringsafgift Center for Trafik og Ejendomme 5588 6230
    Boligindskudslån Center for Arbejdsmarked 5588 5588
    Beboerbetaling Center for Sundhed og Ældre Se på din opkrævning
    Gebyrer og erstatninger fra biblioteket Næstved Bibliotek og Borgerservice 5588 5588

    Når du skal læse en faktura fra Næstved Kommune er der visse ting du skal være opmærksom på.
    Du bør altid kontrollere om fakturaen er sendt til den rigtig modtager. Derefter bør du se om specifikationen giver mening for dig, og om beløbet er korrekt.
    Hvis du ikke kender noget til fakturaen, så er du altid velkommen til at kontakte Næstved Kommune for at få flere oplysninger. Du skal som udgangspunkt kontakte den afdeling, som har lavet fakturaen, hvis der er noget, du er i tvivl om. Oplysning om hvordan du finder den afdeling, som har udstedt fakturaen, kan du læse i vejledningen herunder

    Læsevejledning - Faktura fra Næstved Kommune

    Du kan betale din regning på følgende måder.

    • Mit Betalingsoverblik
    • Pengeinstitutternes betalingsservice (NETS)
      (Husk at betale regningen indtil den fremgår af din betalingsoversigt)
    • Netbank
    • Pengeinstitut
    • BS-appen og MobilePay-appen, som du kan hente i App Store eller Google Play

    Hvis du betaler via netbank, skal du indtaste læselinien på opkrævningen/rykkeren.

    Du kan kontakte Opkrævningen telefonisk på telefon 5588 5576 eller personligt i Rådmandshaven 20 inden betalingsdatoen overskrides, hvis du ikke kan betale regningen.

    På nogle regninger kan der gives en forlænget betalingsfrist eller laves en kortere afdragsordning.

    Hvis du ikke betaler din regning til tiden, sender Opkrævningen en rykker med et rykkergebyr på 250,00 kr. pr. rykker. Rykkergebyrets størrelse er fastsat af Økonomiudvalget i henhold til Den kommunale rente- og gebyrlov.

    Du kan finde loven her. 

    Der beregnes renter ved for sen betaling af en række regninger. Renter opkræves altid i henhold til lovgivningen. 

    Hvis du får overskydende skat, negativ moms eller andre tilgodehavender fra det offentlige, skal du være opmærksom på, at der kan ske en modregning i disse udbetalinger til din gæld hos Næstved Kommune. Hvis din gæld vedrører betaling for dag- og fritidstilbud, kan der også ske modregning i børne- og ungeydelsen. Dette er gældende, selvom der er indgået en betalingsaftale.

    Betaler du ikke din regning til kommunen vil kravet blive oversendt til Gældsstyrelsen, og det vil betyde ekstra omkostninger.

    Gældstyrelsen opkræver egne gebyrer og renter i forbindelse med inddrivelsen.

    Hvis du har indbetalt for meget kan du rette henvendelse til Opkrævningen på 5588 5576 eller sende en mail til opkraevning@naestved.dk.

    Vi udbetaler til din nemkonto.

    Ønsker du at klage over rykkergebyr, renter eller anden afgørelse truffet af Opkrævningen, kan du sende en klage til: opkraevning@naestved.dk

    eller til: Center for Koncernservice, Team Finans og Opkrævning, Rådmandshaven 20, 4700 Næstved.

    Vi sørger efterfølgende for at sende klagen videre til rette myndighed.

    De nye boligskatteregler sikrer, at du som boligejer ikke kommer til at betale mere i ejendomsskat i 2024 med de nye skatteregler, end du skulle have betalt med de gamle regler.

    Hvis skatten stiger, kan du indefryse stigningen med et lån

    Læs mere om Indefrysningslån på Vurderingsstyrelsens hjemmeside

    Kontakt

    Center for Koncernservice

    Opkrævning

    Telefon: 5588 5576

    E-mail: opkraevning@naestved.dk

    Send digital post (kræver MitID)