Flere hundrede deltog i indvielse af DSB’s nye togværksted
DSB’s 18.000 kvadratmeter store DSB-værksted ved Fårebakkerne tæt ved Mogenstrup blev indviet fredag, hvor flere hundrede interesserede borgere lagde vejen forbi for at deltage i festlighederne.

Det nye DSB-værksted ved Mogenstrup blev indviet fredag, hvor flere hundrede interesserede deltog. Foto: Næstved Kommune
DSB inviterede fredag alle naboer, borgere og gæster indenfor til indvielse af det spritnye DSB-værksted ved Mogenstrup, hvor der blev budt på lidt til ganen og kolde is i eftermiddagsvarmen.
DSB sørgede for at gæsterne også fik mulighed for at få et helt unikt indblik i det nye togværksted, der skaber op mod 150 arbejdspladser – og interessen var stor for at tage del i rundvisningerne på værkstedet.
Fra Vesterbro til Mogenstrup
Byggeriet blev påbegyndt i sensommeren 2022 og værkstedet markerer et centralt led i DSB’s investering i nye elektriske tog og moderne værksteds- og vedligeholdelsesfaciliteter.
Når DSB i 2026 lukker det gamle lokomotivværksted på Otto Busses Vej i København, overtager værkstedet ved Mogenstrup opgaven med at servicere både Siemens-lokomotiver og dobbeltdækkervogne, som bruges i regionaltrafikken, samt de helt nye Talgo-vogne til EuroCity (EC)-trafikken mellem Danmark og Tyskland.
Særligt de nye Talgo-vogne, som har plads til 492 passagerer – til sammenligning har et IC3-tog plads til 136 - kræver god plads i værkstedet. De længste spor i værkstedshallen er derfor også godt 250 meter langt, sådan at både lokomotiv og vogne kan køres helt ind i værksted.
Central placering
Ifølge DSB er placeringen ved Mogenstrup blandt andet valgt på grund af god opstillingskapacitet. Næstved er endestation for flere ruter, og der er god kapacitet på Sydbanen til at få togene ind på værkstedet.
Desuden har placeringen også fremtidig betydning som knudepunkt for regional og international trafik – især når Femern Bælt-forbindelsen åbner.
Værkstedets hovedopgave er planlagt vedligeholdelse af lokomotiver, vogne og togsæt. Derudover håndteres uforudsete hændelser, eksempelvis tekniske fejl eller hærværk på toget.
DSB har desuden besluttet at opføre en ny spulehal ved siden af værkstedet som supplement til vaskehallen på Næstved Station. Spulehallen skal blandt andet fjerne graffiti og rengøre tog på en miljømæssigt forsvarlig måde.
DSB forventer, at der i den kommende tid skal rekrutteres mange nye medarbejdere til værkstedet. Derfor er DSB gået i gang med at gøre opmærksom på de nye jobmuligheder i fremtiden på den store arbejdsplads.
Naturområde med offentlig adgang
Som en del af projektet genskabes et naturområde med offentlig adgang på tidligere landbrugsjord - svarende til omkring 90 fodboldbaner.
DSB har i samarbejde med Næstved Kommune anlagt en trampesti og udsigtsbænk med offentlig adgang ved Fårebakkerne langs værkstedet. Dette er et oplagt sted at besøge, hvis man vil opleve værkstedet og dets funktioner i sin helhed.
DSB har plantet mere end 400 nye egetræer i området, som i de næste generationer skal vokse op og bidrage til fortsatte naturudvikling i området.
Værkstedet, der har kostet 1,3 mia. kr., er et af i alt fire nye værksteder, som DSB i disse år bygger eller planlægger at bygge.
Fakta
Areal: 18.000 m²
Sporanlæg: ca. 6 km nye spor
Materialer: ca. 6.000 ton norske granitskærver
Bygherre: DSB
Herunder billeder fra indvielsen. Foto: Næstved Kommune





