Jagten på Næstveds mest sociale virksomheder er gået ind

Jobcenter Næstved uddeler endnu en gang Social Pris til både en lokal privat og en offentlig virksomhed, der gør en særlig indsats for at hjælpe folk i arbejde. Alle kan indstille en virksomhed frem til 10. november.

01. nov. 2021

Indhold

Nogle af Næstveds virksomheder yder en særlig indsats for at passe på deres nuværende og kommende medarbejdere. De har fået skabt et arbejdsmiljø med plads til dem, der af den ene eller den anden grund ikke kan ansættes på ordinære vilkår, hvilket betyder, at flere får en chance på arbejdsmarkedet. Det er social ansvarlighed og de virksomheder skal fejres.

Med Social Pris sættes der igen fokus på de offentlige og private virksomheder, der gør noget ekstra for at hjælpe borgere tilbage på arbejdsmarkedet. Alle har mulighed for at indstille en virksomhed, der deltager i kapløbet om at blive Næstveds socialt ansvarlige virksomheder 2021.

Læs mere om indstillingen her: www.naestved.dk/socialpris

Remondis ansætter medarbejdere med psykiske og fysiske udfordringer

I 2019 fik Remondis prisen som Næstveds socialt ansvarlige private virksomhed. Virksomheden har lagt et stort engagement i en ny måde at tænke beskæftigelsesindsats på, hvor virksomheder og jobcenter i fællesskab får et forpligtende socialt ansvar. Indsatsen hedder ”47 Netværk”.

Til prisoverrækkelsen blev der lagt vægt på, at Remondis ser potentialet i den enkelte borger, på trods af fysiske og psykiske udfordringer og tilbyder fastansættelse.

- Vi har ansat størstedelen af de borgere, vi har haft i forløb herude gennem ”47 Netværk”, og de ender simpelthen op med at blive nogle meget loyale medarbejdere, mere end man måske kan forestille sig, fortæller Michael S. Nordland, regionschef hos Remondis og fortsætter:

- Det er en fornøjelse at se, hvordan et menneske, som har mistet tilknytningen til arbejdsmarkedet, oplever glæden ved at blive en del af ”flokken” her og have noget at stå op til hver dag – i det tempo og med det antal timer, de kan holde til.

Arbejde skaber mening og trivsel

Prisen blev sidste gang uddelt i 2019, da arrangementet måtte aflyses i 2020 på grund af Corona.

- Vi ved, at det sociale ansvar gør en forskel, og det har en stor betydning, især efter en tid hvor virksomheder og medarbejdere har haft udfordringer på grund af Covid-19. Med prisen vil vi gerne sætte fokus på det, som et rummeligt arbejdsmiljø skaber. Når man har været uden for arbejdsmarkedet i en længere periode, er det afgørende, at der er virksomheder, der gør en ekstra indsats for, at man kan komme tilbage og få et meningsfuldt arbejde, fortæller formand for Beskæftigelses- og uddannelsesudvalget Anette Brix, der sidder i spidsen for den jury, som skal gennemgå de indstillede virksomheder og udvælge vinderne.

- Jeg glæder mig til, at vi i år igen skal fejre de virksomheder i lokalområdet, som tager et socialt ansvar og hjælper borgere i job ved at give dem en chance,uddyber juryformanden.

Jurymedlemmerne er:

• Anette Brix, formand for Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget
    • Torben Johansen, tidl. formand for Næstved Erhvervsforening
    • Erik Møller Bendsen, formand for FH Storstrøm (Fagbevægelsens Hovedorganisation Storstrøm)
    • Jette Leth Buhl, næstformand for Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

Prisuddeling og oplæg i Gl. Ridehus 8. december

Prisuddelingen foregår onsdag den 8. december kl. 16.00-18.00, hvor ledere og medarbejdere er inviteret til en festlig eftermiddag i Gl. Ridehus.

Udover prisoverrækkelsen vil der også være et oplæg om fremtidens arbejdsmarked. Det er direktør for Institut for Fremtidsforskning, Johan Peter Paludan, der fortæller, hvordan man som arbejdsgiver tænker det sociale ansvar ind i et fleksibelt arbejdsmarked og fremtidens rekrutteringsudfordringer. Derudover vil der være musik, et kulturelt indslag og taler.