Gå til hovedindhold

Spørgsmål og svar om Rådmandshaven

Her kan du finde svar på de mest stillede spørgsmål om udviklingen af Rådmandshaven. Formålet er at give et samlet overblik over projektet, skabe gennemsigtighed og besvare de spørgsmål, vi oftest møder fra borgerne.

11. sep. 2025

Illustrationer er foreløbige og skal betragtes som vejledende. Materialet opdateres løbende.

Indhold

    Grundareal: 25.023 m2. 

    Bebyggelse i alt: 19.385 m2 – samlet forøgelse med 1585 m2 ift. købsaftale.

    Hotel: Ca. 5.985 m2, 120 værelser, op til 12 etager. Lokalplansforslaget indeholder en forøgelse med 985 m2 sammenlignet med udbuddet.

    Boliger: Ca. 13.400 m2, 140 lejligheder, op til 6 etager. Lokalplansforslaget indeholder en forøgelse med 600 m2 sammenlignet med udbuddet.

    Øvrigt: Urban park med offentlig adgang og med stiforbindelser til det omkringliggende grønne områder og bymidten.

     

    2016: Bymidtestrategi udpegede Rådmandshave-arealet til byomdannelse

    2020: Lokalplan 100 vedtaget for byggeri i Rådmandshaven efter almindelig lokalplansproces med borgerinddragelse, høring mm.

    2024: Tre konsortier blev, efter markedsdialog, inviteret til at udarbejde skitseprojekt for Rådmandshaven

    December 2024: Udviklingsaftale indgået af byråd

    Maj 2025: Udbud på baggrund af skitseforslag fra Udviklingsselskabet Rådmandshaven A/S

    Juli 2025: Udbud – Udviklingsselskabet Rådmandshaven A/S erhverver arealet. Der indkom ikke andre bud.

    September 2025: Forslag til lokalplan og kommuneplantillæg forventes i offentlig høring i perioden fra den 17. september til den 16. november 2025

    Oktober 2025: Offentligt borgermøde om planforslaget den 21. oktober om lokalplan

    Januar 2026: Det forventes, at endelig vedtagelse af lokalplanen behandles i byrådet

    Herlufsholmskoven og det grønne område bagved Rådmandshaven er ikke en del af projektet og vil ikke blive berørt. Et stort platantræ i den nordlige del af området sikres bevaret i kommende lokalplan.

    Beliggenheden giver mulighed for at skabe en sammenhæng mellem Næstved bymidte og det rekreative område ved Susåen og Herlufsholmskoven. Projektet understøtter udviklingen af Næstved bymidte, sådan som det allerede blev besluttet i 2016.

    Byrådet har siden 2016 ønsket at udvikle Rådmandshaven for at styrke bymidten. Et initiativ i den sammenhæng var vedtagelsen af lokalplan 100, som gav mulighed for at bygge boliger og parkeringshus på stedet. Det har dog vist sig, at der ikke har været og ikke er et marked for lokalplanen. Ingen investorer har ønsket at realisere projekter, der har kunnet opnå Byrådets godkendelse.

    På den baggrund har kommunen gennemført en markedsdialog med potentielle investorer og projektudviklere. Dialogen har omfattet en afdækning af, om der er investorer til en udvikling af området til henholdsvis boliger, hotelvirksomhed og parkering.

    Udviklingsaftaler er et almindeligt redskab i mange kommuner.

    I Næstved Kommune har der siden 2016 været offentlig debat om udviklingen af Rådmandshaven. Ambitionerne er bl.a. kommet til udtryk i mulighedsplanen for bymidten fra 2016 og Lokalplan 100.

    Udviklingsaftalen beror med andre ord på flere års indsats for at realisere ambitionerne.

    I forbindelse med den nye lokalplanproces, som er igangsat, vil der blive afholdt informationsmøde i høringsperioden.

    Projektet er ikke blevet større i forhold til disponeringen af området. Forøgelsen af de ekstra m2 skyldes bygherres ønske på baggrund af følgende:

    Hotellet

    Bygherre ønsker ekstra 985 m2, som en sikkerhed for at kunne overholde de brandtekniske krav. Hotellets maksimale etageantal på 12 etager overskrides ikke.

    Boliger

    Bygherre ønsker ekstra 600 m2 til at forlænge de 3 sydligste boligblokke i delområde B2 med 1,80 i længden med henblik på at opføre bebyggelse til 3-værelses lejligheder i stedet for 2 værelser.

    Grundet forøgelsen af byggeretterne (bolig og hotel) sker der efterregulering af købesummen, jf. den betingede købsaftale.

    Den forhøjede købesum beregnes efter en i købsaftalen fastsat formel, der er udarbejdet med afsæt i valuarvurderingerne, sådan at øgede boligbyggeretter koster mere end øgede hotelbyggeretter, idet værdien af boligbyggeretter oprindeligt også er vurderet højere end hotelbyggeretterne af valuarerne.

    Næstved Kommune har også i tidligere sager, hvor der f.eks. er solgt storparceller, der har været udbudt på pris og projekt, tilføjet en efterreguleringsklausul i købsaftalen. NK foretager derfor af og til i handler vedr. større arealer efterreguleringer af købesummen i forbindelse med overtagelsesdagen.

    Det handler om at understøtte udvikling af bymidten. Et hotel skaber mulighed for flere turister og rummer flere overnatningsmuligheder i forbindelse med større arrangementer i f.eks. Arena Næstved, Grønnegades Kaserne Kulturcenter mv. Boliger skaber mulighed for flere borgere, der samlet set kan bidrage positivt til bymidtens liv (handel, restauranter mv.)

    Hotellet vil give mulighed for afholdelse af konferencer, hvilket vil øge andelen af erhvervsturister med afsmittende positiv effekt for handel og opmærksomhed på Næstved.

    Lokalplansforslaget indeholder 140 P-pladser ved boliger og 48 ved hotellet.

    Der er derfor igangsat en proces for undersøgelse af, hvor der kan etableres erstatningsparkeringspladser enten i form af et parkeringshus eller på terræn eller en kombination af dette. Samtidig er der også igangsat en undersøgelse af, hvor der kan etableres midlertidige parkeringspladser under byggeperioden.

    Ejeren Udviklingsselskabet Rådmandshaven forventer byggestart i løbet af 2026. Byggeriet til hotellet forventes færdigt forår 2028.

    Lokalplansforslaget har bestemmelser for bebyggelsens materialer og udformning. Lokalplansforslaget vil være tilgængelig på næstved.dk

    Næstved bymidte tilføjes op mod 140 attraktive, moderne boliger, som vil øge indbyggertallet i det centrale Næstved. Det må forventes, at en del af de nye beboere vil komme fra Næstved og dermed potentielt kunne sætte gang i flyttekæderne, fra f.eks. parcelhus til lejlighed. Det kan give mulighed for øget bosætning i Næstved.

    I byggefasen vil der forventeligt være jobs og opgaver for lokale entreprenører og faglærte.

    Hotellet vil få brug for personale, fx kokke, tjenere, receptionister og serviceassistenter.

    Næstved vil med hotellet få øget overnatningskapacitet, som vil gavne bymidtens butikker og restaurationer.

    Den urbane park vil forøge det grønne ved Rådmandshaven og skabe sammenhæng mellem Susåen og Herlufsholmskoven.

    Ja. I forbindelse med lokalplanprocessen vil der ske en borgerinddragelse. Den offentlige høring løber fra 17/9 til 16/11 2025, hvor alle borgere har mulighed for at deltage. 21. oktober 2025 er der informationsmøde om lokalplanen.

    Næstved Kommune vil under planlægningsprocessen have stort fokus på at byggeri mv. påvirker omgivelserne mindst muligt.

    Havnen er ikke klar til at huse sådanne byggerier på nuværende tidspunkt.  Erhvervshavnen skal først udflyttes og arealerne gøres tilgængelig for andre formål. Omdannelsen af Rådmandshaven er led i at gøre Næstved mere attraktiv for borgere, gæster og investorer og er derfor en optakt til den kommende havneomdannelse.

    Det er vurderingen fra Udviklingsselskabet og hoteloperatøren, at der er et marked for yderligere hotelkapacitet i Næstved.

    Næstved Kommune har fået udarbejdet en analyse, som ligeledes påviser et behov.

    Kommunen bruger ikke 62,5 millioner kroner på en privat udvikler.

    Næstved Byråd har for år tilbage budgetteret med udgifter til etablering af yderligere parkeringspladser i bymidten. Lokalplan 100, som blev vedtaget i 2020, beskriver netop behovet for erstatningsparkering ved byggeri i Rådmandshaven. Forslaget var her, at der skulle opføres et parkeringshus. Et parkeringshus koster groft anslået 60 millioner. Kommunen har dog selvsagt behov for hurtigere afklaring af parkeringsbehov og nyetablering af parkeringspladser efter salget, da Rådmandshaven-arealet primært er parkeringspladser i dag.

    Næstved Kommune har fået udarbejdet en parkeringsanalyse. Den viser blandt andet at der er 1.450 ledige parkeringspladser, når efterspørgslen er størst.

    Det påhviler almindeligvis kommunen en række udgifter ved grundsalg. Med byrådets ambitioner om fx erstatningsparkeringspladser vil der være investeringer, der samlet set vil øge midtbyens attraktivitet.

    Grundsalg medfører sædvanligvis afledte opgaver for kommunen. I dette tilfælde skal der frasælges noget af det areal, som er offentlig vej. Det betyder udgifter til ændring af signalanlæg, ny svingbane mv.

    Det har været vigtigt for byrådet gennem flere perioder, at der skal ske en forøgelse af Næstveds midtbys attraktivitet. Salget af Rådmandshaven er led i det.

    Der er dermed tale om en investering, som over en årrække vil bidrage til flere borgere i Næstved, mere omsætning og som følge heraf et øget skattegrundlag til fordel for den samlede velfærd i Næstved kommune.

    Det er en smagssag om byggerier er grimme. Lokalplansforslaget beskriver krav til byggeriets placering, udformning og udseende.

    Udviklingsselskabet Rådmandshaven A/S vil i september offentliggøre navnet på operatøren.

    Der er igangsat en proces for undersøgelse af, hvor der kan etableres erstatningsparkeringspladser enten i form af et parkeringshus eller på terræn eller en kombination af dette. Samtidig er der også igangsat en undersøgelse af, hvor der kan etableres midlertidige parkeringspladser under byggeperioden.

    Inden for området vil udviklingsselskabet etablere i alt 140 parkeringspladser fordelt omkring områdets boliger samt 48 pladser til hotellet.

    Der er tale om en privat udvikler, der har erhvervet arealet af Næstved Kommune. Kommunen sætter krav i lokalplan, men byggeri og drift af hotel er ikke kommunens opgave eller ansvar.

    Et markant projekt som dette kan medvirke til Næstveds udvikling. Et moderne hotelbyggeri og 140 nye boliger medvirker til at fremme Byrådets ambitioner for bymidtens udvikling. Projektet kan tiltrække yderligere investeringer eller nye borgere, der ser Næstved som en by med både historisk charme og moderne faciliteter. Byen kan med de nye faciliteter bedre konkurrere med større byer om events, konferencer og turister. Samtidig knytter projektet sig an til Næstveds identitet ved at inddrage lokale aktører, fx Hartmann. En central plads, som mange har kendt som parkeringsareal i årevis, vil blive løftet.

    Lokalplansforslaget forventes at komme i offentlig høring i efteråret 2025. Herefter vil der ske en politisk behandling med henblik på endelig vedtagelse i 2026.

    Udviklingsselskabet vil efter en række myndighedstilladelser, herunder byggetilladelse, kunne gå i gang med byggeriet.