Hvad drømmer du om, der skal være i den nye havnebydel i Næstved?

Sådan lyder et af temaerne på et stort anlagt åbent møde den 14. marts. Her kan man også høre om udvikling af havnebydele set ud fra et forskerperspektiv og midlertidige aktiviteter i byudvikling. Bag mødet står det nye § 17, stk. 4-udvalg for udvikling af havnebydel.

20. feb. 2024

Indhold

Mødet finder sted torsdag den 14. marts 2024 klokken 17.00-20.30 VUC Multihal, Teatergade 23, Næstved.

En ny havnebydel omkring kanalen, som kommer til at vokse sammen med Næstveds bykerne - det er det fremtidsscenarium, som Byrådet har bedt Udvalget for udvikling af havnebydel komme med anbefalinger til. Udvalget består både af byrådspolitikere og eksterne eksperter, og de inviterer nu til åbent møde, om hvordan det nuværende havneområde skal bruges i fremtiden.

Formand for udvalget Linda Frederiksen håber på, at mødet giver mange input at arbejde videre ud fra

- I udvalget er vi meget optaget af, at det skal være hele Næstveds nye bydel. Derfor håber vi, at rigtig mange har lyst til at komme til det åbne møde. Det gælder erhvervslivet, foreninger, naboer og helt almindelige mennesker, som ønsker at bidrage og er nysgerrige i forhold til udvikling af en ny bydel. Vi kommer blandt andet til at stille nogle dilemmaer op for at få en umiddelbar pejling af folks interesser – skal der for eksempel være mest plads til boliger eller uderum? Der er jo ikke besluttet noget endnu, så der er mulighed for komme med alle input og drømme, afslutter Linda Frederiksen.

Der er sat halvanden time af, hvor deltagerne skal arbejde med dilemmaerne. Der vil være en introduktion, og derefter bliver man fordelt i mindre grupper, hvor man giver sine input og tilkendegiver sine ønsker for, hvad den kommende havnebydel skal rumme.

17.00 Velkomst og introduktion til åbent møde

Linda Frederiksen, formand i § 17, stk. 4-udvalg om udvikling af havnebydel

17.15 Oplæg om udvikling af havnebydele set ud fra et forskerperspektiv

Ida Sofie Gøtzsche Lange, Lektor ved Institut for Arkitektur og Medieteknologi, Aalborg Universitet

17.45 Oplæg om midlertidige aktiviteter i byudvikling – hvorfor?

Louise Heebøll, Byplanlægger hos Louise Heebøll ApS

18.15 Kaffepause og netværk

Pause med kaffe, the og kage

18.45 Hvad drømmer du om, der skal være i den nye havnebydel i Næstved? Kom med input til områdets fremtid