Gå til hovedindhold
Pressemeddelelse

Ny national industripark bliver placeret på Sydsjælland

Et stort flertal i Folketinget har udpeget Industrial Hub Zealand på 207 hektar mellem Tappernøje og Bårse til national industripark. Udpegningen skaber store muligheder for tiltrækning af bæredygtige produktionsvirksomheder, vurderes det i både Næstved og Vordingborg kommuner, der står bag den nye nationale industripark.

28. okt. 2025

Indhold

    En ny 207 hektar stor national industripark skal etableres mellem Tappernøje og Bårse på Sjælland. Det er nu slået fast af Folketingets forligskreds bag aftalen om Rød Løber for produktionsvirksomheder, der skal sikre gode rammevilkår og konkurrencebetingelser for produktionsvirksomheder og tung industri.

    Industrial Hub Zealand er udpeget af forligskredsen blandt 29 kommuner, der har ansøgt om at blive udpeget til national industripark.

    ”Det er meget glædeligt, at forligskredsen har udpeget vores fælles bud på en national industripark. Det er også et stærkt bud, som et samlet byråd i Næstved og en samlet kommunalbestyrelse i Vordingborg har bakket op om”, lyder det samstemmende fra de to borgmestre Carsten Rasmussen, Næstved Kommune, og Mikael Smed, Vordingborg Kommune.  

    De to borgmestre ser dermed store muligheder i at tiltrække bæredygtige produktionsvirksomheder.

    ”Vi har en begrundet forventning om, at både danske og europæiske virksomheder ser stort potentiale i at placere sig klos op ad transportkorridoren mellem Skandinavien og Centraleuropa. De logistiske forbindelser gør vores nationale industripark til et oplagt valg for virksomheder indenfor produktion og grøn teknologi”, vurderer Carsten Rasmussen.

    Borgmesterkollega Mikael Smed tilføjer, at Industrial Hub Zealand giver mulighed for at industrivirksomheder kan blive en del af Østdanmarks kraftcenter for grøn energi og omstilling.

    ”Med den nye nationale industripark vil vi give industrivirksomheder med ambitioner om en bæredygtig profil en unik mulighed. Her kan virksomhederne potentielt drage nytte af grøn strøm fra det nærliggende VE-projekt ved St. Røttinge og tilkobling til den nye gasledning”, siger Mikael Smed.

    Stærkt tværkommunalt samarbejde

    Industrial Hub Zealand er skabt i et stærkt tværkommunalt samarbejde mellem Næstved og Vordingborg kommuner – og det samarbejde skal nu udvides, så næste skridt kan tages.

    ”Det stærke samarbejde på tværs af kommunegrænsen har nu båret frugt i forhold til, at Industrial Hub Zealand er blevet udpeget til National Industripark. Nu skal vi tage skridtet videre og skabe en fælles organisation, der skal udvikle, drive, og markedsføre området internationalt samt sikre hurtig og smidig sagsbehandling for Industrial Hub Zealands virksomheder”, slår direktør Rasmus Holst-Sørensen, Næstved Erhverv fast.

    Han vurderer, at den nye nationale industripark kan tiltrække bæredygtige virksomheder og erhverv, som i forvejen ikke findes i de to kommuner, hvilket vil medføre øget aktivitet, nye arbejdspladser og dermed potentielt øget bosætning.  

    Direktør Helene Urth, Business Vordingborg, stemmer i.

    ”Adgang til vedvarende energi er allerede afgørende for industrivirksomheder i Europa, og det bliver kun et større parameter i fremtiden. Her står Industrial Hub Zealand stærkt positioneret.  Udover den røde løber, som sikrer enkel og smidig sagsbehandling, kan vi tilbyde store arealer, hvor virksomhederne kan være med til at påvirke planlægningen og skabe symbioser på tværs af industrier. Udpegningen af området som industripark er en stor milepæl og vil få kæmpestor betydning for erhvervsudviklingen i Vordingborg og Næstved Kommune og styrke væksten på hele Sydsjælland”, siger Helene Urth.

    Med udpegningen af Industrial Hub Zealand som national industripark er der nu skabt grobund for at sikre produktionsvirksomheder gode muligheder for at sikre sig en attraktiv placering, når Femern Bælt-forbindelsen åbner om få år.

    Fakta om Industrial Hub Zealand

    Industrial Hub Zealand dækker et areal på 207 hektar mellem Tappernøje og Bårse øst for Sydmotorvejen.

    Der er tale om hele arealet med mulighed for at opdele i to etaper. Etape 1a og etape 1b udvikles sideløbende og efterfølgende udvikles etape 2. Dermed kan arealet udvikles løbende i takt med, at behov og efterspørgsel stiger.