Gå til hovedindhold

Sådan sparer vi på energien

Hold dig orienteret om de tiltag, Næstved Kommune indfører i forbindelse med energikrisen.

Indhold

    Her kan du løbende læse om de energibesparende tiltag, kommunen indfører, i takt med de besluttes af byrådets fagudvalg.

    Fra fredag den 25. november til og med fredag den 24. februar vil medarbejdere i administrationen skulle arbejde hjemmefra om fredagen.

    Tiltaget betyder, at telefonerne fortsat vil være åbne om fredagen, men mødelokaler og kontorer vil være lukkede 13 fredage hen over vinteren på rådhuset i Teatergade samt administrationsbygningerne i Rådmandshaven, Teatergade 6 og delvist Birkebjergparken.

    Det sker for at spare yderligere på energiforbruget. På den måde samles medarbejdernes hjemmearbejde på én dag om ugen. Det betyder, at temperaturen allerede kan skrues ned til weekendsænkning fra torsdag eftermiddag og weekenden over, ligesom strømforbruget sættes ned i de administrative bygninger. Samtidig sparer medarbejderne på brændstofforbruget ved at arbejde hjemme.

    Akutte møder i Birkebjergparken
    Birkebjergparken vil fortsat være opvarmet til 19 grader om fredagen, da der er møder og aktiviteter for borgere, som ikke kan flyttes. Her vil det også være muligt for medarbejdere fra Rådmandshaven og Teatergade 6 og 8 at holde fysiske møder, der ikke kan skubbes til andre dage eller ændres til virtuelle møder.

    Hvis nogle har møder i kommunen en fredag efter den 25. november, vil de blive kontaktet direkte.

    Borgerservice på bibliotekerne vil holde åbent som normalt om fredagen.

    Forsøget med fast hjemmearbejde på 13 fredage hen over vinteren vil efterfølgende blive evalueret i forhold til energibesparelse, tilrettelæggelse af arbejdet og borgernes oplevelser af forsøget.

    Temperaturen sænkes til 19 grader i fire administrationsbygninger, Rådmandshaven 20, Teatergade 6, Teatergade 8 og Farimagsgade 65.

    Det meste af udendørsbelysningen på administrationsbygningerne slukkes, fyringssæsonen forkortes, og Energistyrelsens energispareråd udbredes blandt medarbejderne i kommunen.

    Arbejdspladserne i kommunen har sat ind overfor unødig brug af strøm.

    For eksempel er medarbejderne hos Næstved Madservice begyndt at slukke, periodisk, for de kølerum, der ikke er i brug hele tiden.

    Mange steder er der indført rutiner, hvor medarbejderne slukker kaffemaskiner, printere, computere og mobilopladere efter endt arbejdsdag, eller hvis de ikke er i brug.

    Det bliver op til de enkelte politiske fagudvalg at tage stilling til, hvor der yderligere kan skrues ned for energiforbruget. Det kan f.eks. vedrøre gadebelysning og temperaturer på institutioner.

    Fagudvalgene har møder i starten af oktober.

    Andre relevante artikler