Personlige hjælpemidler
Du kan søge om et personligt hjælpemiddel, hvis du har en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse og hvis det kan lette din hverdag.
17. feb 2020
Du kan søge om et personligt hjælpemiddel, hvis Næstved Kommune vurderer, at:
- Hjælpemidlet i væsentlig grad skal afhjælpe varige følger af din nedsatte funktionsevne.
- Hjælpemidlet i væsentlig grad skal lette din daglige tilværelse i hjemmet eller være nødvendig for, at du kan passe dit arbejde.
Undtagelser
Har du brug for et hjælpemiddel, der udelukkende skal fungere som arbejdsredskab på din arbejdsplads, skal du i stedet søge om det gennem jobcentret.
Har du et midlertidigt behov for et personligt hjælpemiddel i forbindelse med behandling/træning, skal du kontakte hospitalet eller egen læge.
Har du behov for et hjælpemiddel på grund af en anerkendt arbejdsskade, skal du kontakte Arbejdsmarkedets Erhvervsikring.
Har du behov for et hjælpemiddel på grund af en anerkendt patientskade (fejloperation), skal du kontakte Patienterstatningen
Hvad kan jeg søge støtte til?
Du kan fx. søge om støtte til:
- Brystprotese (Næstved Kommunes indsatskatalog)
- Paryk (Næstved Kommunes indsatskatalog)
- Kompressionsstrømper (Næstved Kommunes indsatskatalog)
- Ortopædisk fodtøj og indlæg (Næstved Kommunes indsatskatalog)
- Diabeteshjælpemidler (Næstved Kommune indsatskatalog)
- Stomihjælpemidler (Næstved Kommune indsatskatalog)
- Inkontinens - læs mere om inkontinensspecialisterne
- Høre- og kommunikationshjælpemidler - læs mere hos VISP
- Synshjælpemidler - Læs mere på Synscentralen
- Merudgifter efter §100 - læs mere om tilskud til merudgifter samt servicedeklaration om merudgifter
Læs mere om ovenstående og øvrige hjælpemidler i Næstved Kommunes indsatskatalog
Der ydes normalt ikke støtte til hjælpemidler, som du selv har skaffet, inden ansøgningen er indsendt og bevillingen er givet
Hvordan søger jeg?
Du kan søge om et personligt hjælpemiddel ved at udfylde skemaet i selvbetjeningsboksen.
Når vi har modtaget din ansøgning, kontakter vi læge/speciallæge/hospital for en udtalelse. Herefter behandler vi din ansøgning og sender en skriftlig afgørelsen med bevilling eller afslag.
Hvis du tidligere har fået bevilliget hjælpemidlet og skal søge om udskiftning, skal du bruge skemaet til udskiftning af hjælpemiddel.
Leverandøraftaler
Ortopædisk fodtøj, fodindlæg, gængesåler og forhøjelse
Sahva
Ndr. Farimagsvej 18
4700 Næstved
Telefon: 7011 0711
Diabeteshjælpemidler
Reamed
Sundbyvej 19
7752 Snedsted
Telefon: 9793 4600
Stomihjælpemidler
Onemed
P.O. Pedersens Vej 16
8200 Aarhus
Telefon:8610 9109
Paryk
Frida Davidsen
Nørre Farimagsgade 17
1364 København
Telefon: 3313 0372
Brystprotese
Sahva
Ndr. Farimagsvej 18
4700 Næstved
Telefon: 7011 0711
Frit valg af leverandør
Du har frit valg af leverandør på alle personlige hjælpemidler. Det betyder, at du er velkommen til at vælge en anden leverandør end den, Næstved Kommune har indgået aftale med, men du skal være opmærksom på, at du selv skal betale differencen, hvis hjælpemidlet er dyrere end den fastsatte tilskudspris. Undersøg derfor prisen hos din leverandør inden du køber.
Hvis du vælger en leverandør, hvor prisen er lavere end den fastsatte tilskudspris, dækker vi kun den faktiske anskaffelsespris.
Vi udbetaler tilskuddet direkte til leverandøren. Du skal derfor ikke selv lægge penge ud, når du anskaffer hjælpemidlet.
Hvis dit hjælpemiddel ikke fungerer
Det er dig, der står som køber af produktet, og du har ret til at klage over varen efter de almindelige regler for forbrugerkøb (jf. Købeloven).
Det er derfor vigtigt, at du retter henvendelse til leverandøren, hvis du efter udlevering oplever fejl eller mangler ved dit hjælpemiddel.
Hvis du har spørgsmål
Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte Center for Sundhed og Ældre på tlf: 5588 1200
Ansøgning om hjælpemiddel, forbrugsgode eller boligindretning
Hvis du ikke har Nemid
Du kan bruge selvbetjeningsløsningerne uden Nemid, hvis du vælger fanen "Manuelt login". Når du har udfyldt skemaet underskriver du med din mus og trykker send.