Patienterstatningen

Her får du nyttig viden om erstatningsmuligheder, hvis du påføres skader ved undersøgelse, behandling eller lignende, der foretages af autoriseret sundhedspersonale ansat under de kommunale sundhedsordninger.

31. jan 2020

Indhold

    Hvad siger loven

    Der ydes erstatning til patienter eller efterladte til patienter, som her i landet påføres skader ved undersøgelse, behandling eller lignende, der foretages af autoriseret sundhedspersonale ansat under de kommunale sundhedsordninger, eller skader der sker ved behandling m.v., der foretages på vegne af disse sundhedspersoner.

    Indenfor ældreplejen omfatter de kommunale sundhedsordninger:

    • Hjemmesygeplejerskeordningen.
    • Den kommunale omsorgstandpleje.

    Ældreplejens autoriserede sundhedspersoner er:

    • Sygeplejersker.
    • Ergo- og fysioterapeuter.

    Sagsbehandlingsregler

    Informationspligt

    Det påhviler enhver autoriseret sundhedsperson, der i sin virksomhed bliver bekendt med skader, som må antages at kunne være erstatningsberettiget efter loven at informere skadelidte herom. Herunder i fornødent omfang at bistå med anmeldelse til Patienterstatningen.

    Anmeldelse

    Både kommunen og borgeren skal udfylde og indsende anmeldelse på en særlig anmeldelsesblanket, som findes på Patienterstatningens hjemmeside eller ved telefonisk henvendelse til Patienterstatningen på telefon 3312 4343.

    Behandling af klagen

    Patientforsikringen oplyser og afgør alle sager i henhold til loven. Når afgørelsen er truffet sendes afgørelsen til kommunen (eller forsikringsselskab), som efterfølgende skal udbetale eventuel erstatning.

    Klageadgang

    Patientforsikringens afgørelse kan ankes til Patientskadeankenævnet. Nævnets afgørelse kan indbringes for Landsretten.

    Yderligere information om Patientforsikringen kan ligeledes hentes på telefon 3312 4343.

    Kontakt

    Center for Sundhed og Ældre

    Telefon 5588 1200

    Send digital post (kræver nemid)