Plustur

Fælles transport hvor tog og bus ikke rækker

30. jan 2020

Hvad er plustur?

Plustur er som flextur fleksibel og behovsstyret samkørsel, men kan kun bestilles igennem Rejseplanen, når der ikke findes et bedre tilbud med tog eller bus hele vejen. Plustur fungerer på den måde som til-/frabringertransport til bus og tog.

Det er Rejseplanen, der sørger for at kombinere plustur med bus og tog, så du får den mest optimale rejse. Og i de få tilfælde, hvor det ikke er muligt at tage en bus eller tog på dele af rejsen, tilbydes plustur hele vejen.

I plustur transporteres man sammen med andre – ligesom bus og tog. Med plustur kan man blive kørt de steder hen, hvor bus eller tog ikke rækker. Da der er tale om samkørsel, kan der være andre passagerer med i bilen på hele eller dele af rejsen. Derfor kører plusturen heller ikke nødvendigvis den vej, som er mest direkte for dig. På den måde ligner plustur bussen og toget.

Plustur drives af Movia for Næstved Kommune.

Nedenfor kan der læses mere om hvordan man benytter plustur

Hvad er plustur i Rejseplanen?

Plustur tilbydes i Rejseplanen i de tilfælde, hvor bus eller tog ikke kører hele vejen, og er et supplement til den øvrige kollektive transport, så alle har et stoppested, hvor de bor.

Hvad koster en plustur?

En plustur koster 21 kr. uafhængigt af rejsens længde.
Du betaler med betalingskort, når du bestiller turen.
Børn under 16 år kan rejse til halv pris, hvis der krydses af ud for den rejsende under bestillingen.

Hvem kan bestille en plustur?

Plustur er for alle.

Hvordan bestiller jeg?

Plustur skal bestilles via Rejseplanen. Du vil automatisk blive tilbudt en plustur, når bus og tog ikke rækker hele vejen. Er plustur en mulighed, vil plustur fremgå af rejseoversigten i rejseplanen, som vist nedenfor.
Vælg den tur, der passer dig bedst og bestil din plustur via "Pris og køb" knappen. Vær opmærksom på, at bestillingen af din rejse bliver delt i to, hvis du både skal med plustur og med bus eller tog. Det betyder, at du bestiller og betaler din plustur separat fra den øvrige rejse med bus og tog. Du skal bestille din plustur senest 2 timer før afgang.

I hvor god tid skal jeg bestille min rejse?

Du skal senest bestille din plustur 2 timer før ønsket afgang og tidligst 14 dage inden afrejse.

Hvorfor foreslår Rejseplanen ikke plustur?

Er plustur ikke angivet som en mulighed, betyder det typisk, at du kan rejse med bus og tog hele vejen eventuel i kombination med en gangafstand på til 1 til 2 km til/fra bussen eller toget. Rejseplanen vil kun foreslå plustur på rejser i eller mellem kommuner, der har besluttet at udbyde plustur.

Skal man oprettes som bruger for at kunne bestille en plustur via Rejseplanen?

Ja. Følg vejledningen første gang du skal bestille. Herefter skal du bare logge ind med dit valgte brugernavn og password. Selvom du allerede er kunde i flextur, skal du stadig oprettes på ny, fordi vi har brug for at du godkender de særlige handelsbetingelser for plustur i Rejseplanen.

Hvordan bliver jeg oprettet som bruger?

Du opretter dig som bruger af plustur med NemID, navn, adresse og betalingskort, første gang du bestiller en plustur via rejseplanen.

Kan jeg foretage ændringer i mine bestilte ture?

Nej, du kan ikke ændre i en allerede bestilt tur. Hvis du ønsker at lave ændringer i din tur, skal du afbestille turen og derefter finde og bestille en ny plustur via rejseplanen med de ønskede ændringer.

Hvordan afbestiller jeg min plustur?

For at afbestille skal du logge ind på bestillingsportalen med dit valgte brugernavn og password og finde den tur, du ønsker at afbestille under rejseoversigten. Klik herefter på afbestil.
Vær opmærksom på, at du skal afbestille senest 2 timer før det forventede afhentningstidspunkt, ellers kan din afbestilling blive afvist, og du skal betale for at bilen har kørt forgæves.
Får du akut brug for at afbestille din tur inden for de 2 timer, så ring til driftsvagten på tlf. 7026 2727 og tast 1.

Hvorfor får jeg at vide, at min afbestilling er afvist?

Hvis du afbestiller din tur for tæt på afhentningstidspunktet, kan din flexbil allerede være på vej for at hente dig og kan derfor ikke afbestilles. Hvis du afbestiller din plustur for sent, vil du skulle betale for, at flexbilen har kørt forgæves.

Hvad er pris og åbningstid for plustur?

Plustur kører alle dage mellem kl. 06.00 og 23.00.
Prisen for plusturen bestilt via rejseplanen er fast 21 kr. uafhængigt af rejsens længde. Børn under 16 år kan rejse til halv pris.

Hvordan betaler jeg for min plustur?

Du betaler din plustur separat fra din øvrige rejse med bus og tog. Betalingen vil ske fra det betalingskort, du har tilknyttet din bruger-profil. Pengene vil blive trukket 5 dage efter din tur, hvor du vil modtage en kvittering pr. mail.

Kan jeg bestille en plustur til hele min tur på rejseplanen?

Som udgangspunkt kan du ikke bestille en plustur hele vejen, fordi plustur i Rejseplanen kun kan benyttes der, hvor bus eller tog ikke kører i forvejen. Men i de enkelte tilfælde, hvor det ikke er muligt at skifte til bus eller tog på rejsen, kan du blive tilbudt en plustur hele vejen. Du kan kun bestille en plustur, der er tilpasset bus og tog, via rejseplanen.

Kan jeg bestille til mere end en person?

Ja, du kan bestille en plustur til op til 4 personer (3 medrejsende).

Kan jeg have rollator, kørestol eller andre hjælpemidler med på min plustur?

Ja, ligesom du kan medbringe hjælpemidler i bus og tog kan du også medbringe et hjælpemiddel i plustur. Det kan f.eks. være rollator, kørestol, førerhund etc. Når du bestiller din plustur via rejseplanen, får du mulighed for at vælge hjælpemiddel.

Hvad sker der med min plustur, hvis mit tog eller min bus er forsinket?

Når du bestiller din plustur sammen med bus og tog i rejseplanen, er plusturen tilpasset bus og tog. Det betyder, at plusturen ankommer til stoppestedet eller stationen, så det passer med ankomsttiden. Hvis din bus eller tog bliver forsinket, tilpasses plusturen endnu ikke automatisk. Det er derfor vigtigt, at du hurtigst muligt kontakter driftsvagten på tlf. 7026 2727 og tast 1, for at få tilpasset plusturen til eventuelle aflysninger.

Er der rejsegaranti for plustur?

Nej, der gælder ikke en særlig rejsegaranti-ordning for rejser foretaget med plustur. Heller ikke når plusturen kombineres med bus og tog.

Vil jeg modtage påmindelser om min rejse?

Hvis du tilmelder dig SMS-servicen på din bruger-profil, vil du modtage en SMS både 24 timer inden afhentning og igen 15 min før det aftalte afhentningstidspunkt.

Spørgsmål på rejsen?

Har du spørgsmål på eller om rejsen, er du altid velkommen til at kontakte flextrafiks kundeservice på tlf. 7026 2727 - tast 2 (åbent alle dage klokken 8-18).

Kontakt

Center for Trafik og Ejendomme

Telefon: 5588 6230

Send digital post (kræver nemid)

Relevante artikler