Ældrerådet

Ældrerådets opgave er at rådgive byrådet og dets politiske udvalg i alle spørgsmål, der vedrører ældre.

05. mar 2020

Indhold

    Byrådet og dets politiske udvalg er forpligtet til at høre Ældrerådet om alle forhold, som har betydning for kommunens ældre. Det kan dreje sig om hjemmepleje, plejeboliger, plejecentre, trafik- og boligforhold, sundhed, miljø og kultur.

    Hvad er Ældrerådet?

    Ældrerådet er oprettet i henhold til "Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område". Rådet er et folkevalgt, rådgivende brugerorgan, der skal sikre de bedst mulige vilkår for de borgere, der er fyldt 60 år.

    Ifølge loven er Ældrerådet en selvstændig forvaltningsenhed. Medlemmerne arbejder frivilligt og uden vederlag.
    Ældrerådets medlemmer har tavshedspligt om alle sager, som rådet behandler, og tavshedspligten gælder også efter udtræden af rådet.

    Ældrerådet må ikke beskæftige sig med personsager eller personalespørgsmål, og kan ikke ændre en forvaltningsafgørelse.

    Ældrerådets opgave

    Ældrerådets opgave er at rådgive byrådet og dets politiske udvalg i alle spørgsmål, der vedrører ældre. Byrådet og dets politiske udvalg er forpligtet til at høre Ældrerådet om alle forhold, som har betydning for kommunens ældre. Det kan dreje sig om hjemmepleje, plejeboliger, plejecentre, trafik- og boligforhold, sundhed, miljø og kultur.

    Ældrerådet skal medvirke til dialog mellem borgere og politikere og sørge for, at de ældre mødes og får mulighed for at drøfte kommunens ældrepolitik.

    For at Ældrerådet kan fungere godt og få indflydelse og medbestemmelse, er det helt nødvendigt, at det får opbakning fra de borgere som Ældrerådet repræsenterer.

    Ældrerådets møder 2020
    Forretningsorden

    Denne forretningsorden er forankret i vedtægternes § 7, stk. 6.

    § 1. Forretningsudvalg

    Forretningsudvalget består af formanden, første og anden næstformand og den regnskabsansvarlige.
    Udvalgets arbejde sker efter bemyndigelse fra Ældrerådet.

    § 2. Møder

    Der afholdes 1 ordinært møde i hver måned, dog ikke i juli, som tilstræbes mødefri.
    Møderne ledes af formanden og i dennes fravær af første næstformand.
    Møderne er lukkede for andre end rådets medlemmer og sekretær, og deltagerne i møder er omfattet af forvaltningslovens regler om inhabilitet og tavshedspligt.
    Ekstraordinært møde indkaldes med minimum 5 dages varsel på formandens initiativ, eller når mindst et flertal af medlemmerne overfor formanden fremsætter ønske herom.

    § 3. Fravær

    Når et medlem er forhindret i at deltage i et ældrerådsmøde, meddeles dette til sekretæren eller formanden.

    § 4. Forberedelse af møder

    Formanden er ansvarlig for at forberede rådets møder.
    Dagsorden udarbejdes af formanden i samarbejde med sekretæren og forretningsudvalget.
    Sager, der ønskes på dagsordenen, skal meddeles formanden eller sekretæren senest 10 dage før mødets afholdelse.
    Dagsorden bilagt sagsfremstilling samt andet relevant materiale skal være rådets medlemmer i hænde senest 5 dage før mødets afholdelse.

    § 5. Beslutninger

    Alle sager skal forelægges og behandles af rådet, og der skal søges opnået enighed om afgørelsen.
    Rådet er beslutningsdygtigt når mindst halvdelen af rådets medlemmer er til stede. Beslutninger træffes ved almindeligt flertal blandt de fremmødte.
    Evt. afstemning foregår ved håndsoprækning, eller skriftlig, hvis et medlem ønsker det.
    Formanden udfærdiger endeligt høringssvar, som tilsendes rådet til endelig godkendelse. Det godkendte høringssvar underskrives af formanden på rådets vegne og fremsendes til relevant myndighed.
    Er et eller flere medlemmer ikke enig i flertallets afgørelse, kan den eller disse få deres afvigende mening tilføjet høringssvaret.

    § 6. Hastesager

    Modtager rådet en sag, hvor høringsfristen ikke kan overholdes, indkaldes til ekstraordinært møde, med hastesagen som eneste punkt på dagsordenen.
    I særlige hastesager kan ældrerådet bemyndige forretningsudvalget at behandle og udarbejde høringssvar, som straks sender høringssvaret til ældrerådets medlemmer til orientering.

    § 7. Beslutningsreferat

    Sekretæren udfærdiger beslutningsreferat af hvert møde. Referatet udsendes snarest muligt efter mødet.
    Ethvert medlem kan få sin afvigende mening indført i referatet.
    Referatet godkendes på det næstfølgende møde i Ældrerådet.

    § 8. Opfølgning

    Formanden sørger for, at de trufne beslutninger udføres snarest muligt.
    Sekretæren sørger for, at de godkendte referater offentliggøres, jf. særlig fordelingsliste.
    Rådet afholder orienteringsmøder og tema-møder for at sikre den nødvendige dialog med kommunens ældre borgere.

    § 9. Udtalelse til medierne

    Kun formanden, og i dennes fravær næstformændene, kan udtale sig på rådets vegne overfor medierne.

    § 10. Udvalg/arbejdsgrupper

    Rådet nedsætter efter behov ad hoc arbejdsgrupper til behandling af særlige emner.
    Arbejdsgrupperne udpeges af rådet, under hensyn til det enkelte medlems egne ønsker, interesser og faglig viden.
    Arbejdsgruppernes struktur og arbejdsform udarbejdes alene af gruppens medlemmer. Dagsorden og referater til/fra gruppens møder sendes til orientering i forretningsudvalget. Bliver der truffet beslutninger i grup-pen, skal disse forelægges og besluttes i Ældrerådet, før de gennemføres.
    Arbejdsgrupperne kan om ønskeligt lade særlige sagkyndige bistå i gruppens specifikke sager.

    § 11. Ikrafttræden

    Forretningsordenen er godkendt i Ældrerådet den 12. februar 2014 og træder i kraft umiddelbart herefter.
    En revision af forretningsordenen (omhandlende § 10) er godkendt i Ældrerådet den 10. december 2014 – således at nærværende forretnings-orden er gældende fra samme dato.

    Forretningsordenen sendes til orientering for Byrådet i Næstved Kommune.

    Vedtægter

    §1. Ældrerådet i Næstved Kommune

    Stk. 1:
    Ældrerådet er etableret i henhold til "Lov om Retssikkerhed og administration på det sociale område § 30-33.

    Stk.2:
    Ældrerådet er et folkevalgt neutralt rådgivende brugerorgan, valgt ved direkte valg. Valgperioden er 4-årig og følger den kommunale valgperiode.

     

    § 2. Formål

    Stk.1:
    Ældrerådet rådgiver byrådet i ældrepolitiske spørgsmål og formidler synspunkter mellem borgerne og Byrådet herunder fagudvalgene om udformning og tilrettelæggelse af kommunens politik på ældreområdet.

    Stk. 2:
    Ældrerådet skal gennem sit virke sikre de bedst mulige vilkår for kommunens borgere over 60 år.

    Stk. 3:
    Ældrerådet skal samarbejde med byrådet om en ældrepolitik, der tager hensyn til en individuel vurdering af den enkelte borgers behov og selvbestemmelse samt virke som kontaktorgan mellem borgere og byråd, der medvirker til, at ældre borgere bliver orienteret om kommunale tiltag, der har betydning for dem.

    Stk. 4:
    Ældrerådet skal høres i alle forhold inden byrådet og fagudvalgene træffer beslutning i såvel politiske som administrative forslag, der vedrører kommunens ældre borgere.

     

    § 3. Virksomhed og kompetence

    Stk. 1:
    Ældrerådet er en selvstændig forvaltningsmyndighed, som er omfattet af  "Forvaltningsloven" og "Lov om offentlighed i forvaltningen".

    Stk. 2:
    Ældrerådet kan ikke behandle spørgsmål som kun vedrører enkeltpersoner blandt ældre borgere, medmindre sagen er af generel eller principiel karakter.

    Stk. 3:
    Ældrerådsmedlemmer har tavshedspligt jævnfør lovgivning.
    Hvis et medlem udtræder af Ældrerådet, bevares tavshedspligten.

    Stk. 4:
    Ældrerådet kan af egen drift udtale sig og fremsætte forslag om ethvert emne, der har betydning for de ældre i kommunen, til behandling i udvalg og byråd.

    Stk. 5:
    Ældrerådet udøver sin virksomhed i lukkede møder.
    Dagsordener og beslutningsreferater for rådets møder er offentligt tilgængelige på kommunens hjemmeside.

    Stk. 6:
    Ældrerådet holder sig løbende orienteret om ældres levevilkår i kommunen og om deres ønsker og behov.

    Stk. 7:
    Ældrerådet kan forestå en målrettet indsats for at fremme nærdemokratiet, så de ældre kan inddrages aktivt i de lokale beslutninger på ældreområdet.  

     

    § 4. Samarbejde

    Stk. 1:
    Ældrerådet lægger vægt på at forestå et konstruktivt og positivt samarbejde med byrådet til gavn for de ældre i Næstved Kommune.

    Stk. 2:
    Ældrerådet samarbejder med de stående udvalg igennem dialogmøder mv.

    Stk. 3:
    Den lovbestemte høring af Ældrerådet gælder, hvad enten beslutningen træffes i Byrådet, i udvalgene eller lignende organer.
    Denne høring skal ske i god tid, inden der træffes beslutning.

    Stk. 4:
    Ældrerådets høringsperiode er normalt fastsat til 4 uger.
    I hastesager kan aftales særlige høringsprocedurer mellem udvalgsformænd og ældrerådets formand.
    Ældrerådets høringssvar skal fremgå af sagsfremstillingen og /eller som særskilt bilag.

    Stk. 5:
    Såfremt Byrådet overdrager udførelse af opgaver inden for sit ansvarsområde til private entreprenører eller anden offentlig virksomhed, skal den sikre, at Ældrerådet bliver hørt om alle spørgsmål, som vedrører de ældre.

    Stk. 6:
    Ældrerådet får stillet sekretærbistand til rådighed og kan i dialog med Næstved Kommune få råd og hjælp til deres virke.

     

    § 5. Ældrerådets sammensætning

     

    Stk. 1:
    Ældrerådet består af 12 medlemmer, fastsat efter aftale mellem Ældreråd og Byråd - valgt i henhold til "Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område".

    Stk. 2:
    Endvidere vælges et antal suppleanter. Suppleanter indtræder i Ældrerådet, når et medlem udtræder eller er forhindret i at varetage sit hverv i mindst 3 måneder.

    Stk. 3:
    Stedfortræderne deltager ikke i Ældrerådets møder.

     

    § 6. Valg til Ældrerådet

    Stk. 1:
    Byrådet har ansvaret for at der afholdes valg til Ældrerådet hvert 4. år.

    Stk. 2:
    Ældrerådets valgperiode er sammenfaldende med byrådets valgperiode.

    Stk. 3:
    Byrådet fastlægger i samråd med Ældrerådet de nærmere bestemmelser for valgets gennemførelse. 

    Stk. 4:
    Ældrerådet tiltræder den 1. januar efter valgets afholdelse.

    Stk. 5:
    Ældrerådet har mulighed for at afholde borgermøder, hvor der orienteres om Ældrerådets arbejde og opgaver samt om valgreglerne.

     

    § 7. Konstituering og arbejdsform

    Stk. 1:
    Ældrerådet konstituerer sig snarest muligt efter valget - dog senest 30. december i indeværende valgperiode - med formand, første og anden næstformand og en regnskabsansvarlig. Disse fire personer udgør Ældrerådets forretningsudvalg.

    Stk. 2:
    Eventuel konstituering af andre poster foretages efter Ældrerådet beslutning.

    Stk. 3:
    Det konstituerende møde indkaldes og ledes af en person udpeget af forvaltningen, indtil valg af formand har fundet sted.

    Stk. 4:
    Ældrerådet kan nedsætte faste arbejdsgrupper for hele valgperioden og / eller ad hoc arbejdsgrupper.

    Stk. 5:
    Arbejdsgruppens kommissorium besluttes af Ældrerådet.
    Arbejdsgrupper kan ikke udtale sig på Ældrerådets vegne.

    Stk. 6:
    Ældrerådet fastsætter selv sin forretningsorden.

    Stk. 7:
    Det er alene Ældrerådets formand, eller i dennes fravær næstformanden, der på rådets vegne kan udtale sig til pressen.

     

    § 8. Økonomi

    Stk. 1:
    Kommunen afholder udgifterne til Ældrerådets virksomhed, herunder sekretærbistand.

    Stk. 2:
    Ældrerådets medlemmer modtager diæter og kørselsgodtgørelse efter reglerne i § 16 i "Lov om kommunal styrelse".

    Stk. 3:
    Byrådet afsætter hvert år midler på budgettet som alene forvaltes af Ældrerådet til brug for eget virke.

     

    § 9. Vedtægternes ikrafttræden

    Stk. 1:
    Ældrerådet udarbejder egne vedtægter, der forelægges til godkendelse i Byrådet.

    Stk. 2:
    Vedtægter og vedtægtsændringer skal for at være gyldige godkendes af både Byrådet og Ældrerådet i Næstved Kommune.

    Således vedtaget i Næstved Ældreråd den 05. april 2017

    Således vedtaget i Næstved Byråd, den 27. juni 2017

    Kontakt et medlem

    Sven Ulrik Terp, Formand
    E-mail: svt@aernaestved.dk  

    Rolf Voetmann, 1. næstformand
    E-mail: rvo@aernaestved.dk

    Merete Maibøll, 2. næstformand
    E-mail: mem@aernaestved.dk

    Lotte Petersen, regnskabsansvarlig
    E-mail: lop@aernaestved.dk

    Inge-Lise Madsen
    E-mail: ilm@aernaestved.dk

    Birthe Kærsig
    E-mail: bik@aernaestved.dk

    Lars Høeg Sørensen
    E-mail: lhs@aernaestved.dk

    Gert Segato
    E-mail: ges@aernaestved.dk

    Uffe Tvede Hansen, sekretær
    E-mail: Uth@aernaestved.dk

    Kontakt

    Center for Sundhed og Ældre

    Telefon 5588 1200

    Send digital post (kræver nemid)