Skip to main content

Politikker og Strategier

Næstved Kommune har udformet politikker, strategier og visioner, der er rammen for kommunens arbejde. Næstved Kommunes visioner er udmøntet i en række politikker og strategier, der både handler om at være borger og ansat i Næstved Kommune.

Vision: Mærk Næstved - sammen om fremtiden

Næstved Kommune vil være en førende kommune i Danmark, hvor bæredygtig udvikling og innovative løsninger danner grundlag for fremtidens lokale vækst og trivsel.

Visionen har fem temaer:

  • Generation NÆSTved former fremtidens voksne - Fremtiden begynder hos børnene
  • Veje til ny viden - Uddannelse er for livet
  • Stærkt fundament for fornyelse - Vækst og udvikling skal være bæredygtig
  • Næstved kan - både by og land - Land og by er hinandens forudsætninger
  • Velfærd med omtanke - Førende på velfærdsløsninger

Se hele visionen her, pdf.

Se alle politikker og strategier herunder

Næstved Kommune

Kommuneplanstrategi

Kommuneplanstrategien er Byrådets strategi for Næstved Kommunes udvikling i perioden 2019-2030.

Kommuneplanstrategien danner rammen dels for udarbejdelsen af en ny kommuneplan. Og dels for formuleringen af politikker og strategier på en række områder. Via disse skal de strategiske målsætninger fra kommuneplanstrategien oversættes til mere konkrete mål, som der skal arbejdes efter inden for de forskellige områder.

Hent hele Kommuneplanstrategien, pdf

Planstrategi 2016-27

Byrådet har i Visionen ’Mærk Næstved – Godt liv for familien’ sat de overordnede vækst- og udviklingsmål for Næstved kommune frem mod 2027.

Det er ambitiøse mål, hvor vi satser på at tiltrække mindst 1.000 nye borgere, skabe flere tusinde nye arbejdspladser og tiltrække tre nye uddannelser til vores kommune.

Kommunens Planstrategi har et 12-års sigte, men revideres hvert fjerde år. I Næstved kommunes planstrategi 2016 - Mærk Næstved - Godt liv for familien - har vi derfor valgt at fokusere på de projekter og udviklingsinitiativer, som i de kommende 4 år skal være med til at bringe os nærmere på visionens overordnede mål.

I Visionen sætter byrådet retningen og i Planstrategien sætter vi fokus på de projekter og indsatser, der kan være med til at støtte op om visionens fire målsætninger.

De fire målsætninger er:

  • Gode og sunde levevilkår
  • Masser af jobmuligheder
  • Læring for hele familien
  • Oplevelser i fællesskab

Kommunens Planstrategi 2016, er samtidig vores Agenda 21–strategi. Det er et lovbestemt produkt, som byrådet udarbejder hvert fjerde år, inden vi bag efter går i gang med at revidere selve kommuneplanen.

Kommuneplanen er den samlede plan, som beskriver, hvordan man bruger kommunens arealer i byerne og i landområderne. Byrådet lægger med Planstrategien op til, at der skal foretages en delvis revision af kommuneplanen, og at der i kommuneplan 2017 – 29 skal sættes særligt fokus på planlægningen for landskaber, turisme, natur og vandmiljø. Sideløbende arbejdes der med fornyelse af planlægningen for Næstved bymidte.

Hent Planstrategi 2016, pdf.

Kommuneplan

Kommuneplanen er Byrådets overordnede plan for udviklingen i byerne og på landet i Næstved Kommune for de næste 12 år.

Kommuneplanen revideres hver 4. år. Kommuneplanen omfatter hele kommunen. Den beskriver dels Byrådets mål for udviklingen, f.eks. befolkningsudvikling og serviceniveau. Den beskriver også Byrådets mål for den fysiske planlægning, f.eks. hvordan byerne skal vokse, erhvervsudvikling, overordnet trafikbetjening, naturbeskyttelse, jordbrug og mange andre emner.

I kommuneplanen kan du se:

  • Overordnede visioner og mål for byudviklingen
  • Retningslinjer for arealanvendelsen og for, hvordan kommunens arealer skal anvendes og udvikle sig
  • Redegørelse, der fortæller om baggrunden for retningslinjer og mål
  • Miljøvurdering af planens påvirkning på miljøet

Læs hele Kommuneplan 2017-2029.

Næstved Kommune har igangsat udarbejdelse af forslag til Kommuneplan 2021, der skal afløse den nuværende kommuneplan. Det er forventningen, at forslag til Kommuneplan 2021 udsendes i offentlig høring i starten af 2021.

Spørgsmål og bemærkninger til kommuneplanen kan stilles til Center for Plan og Miljø, cpm@naestved.dk.

Erhvervsstrategi

Næstved skal også fremover være et godt sted at drive virksomhed.

Derfor har kommunen en erhvervsstrategi, der udgør den overordnede ramme om arbejdet med at skabe flere jobs, vækst og hæve uddannelsesniveauet på det lokale arbejdsmarked.

Plan- og Erhvervsudvalget har taget afsæt i den hidtidige erhvervsstrategi, som erhvervet selv har udarbejdet. Strategien holder stadig og har fået et servicetjek og et skærpet fokus på de indsatser og prioriteringer, der skal sættes spot på fremover.

Det har stor betydning, at erhvervsstrategien også er én, som både erhvervsliv og kommune i Næstved har et fælles ejerskab til. Der er lagt vægt på, at tilblivelsen af strategien skulle ske sammen med virksomheder og erhvervsliv og dermed tydeligt afspejle erhvervslivets ønsker og prioriteringer.

Se hele Erhvervsstrategien her, pdf.

Informationssikkerhedspolitik

Den skal skabe rammerne for en sikker it-anvendelse for både borgere, brugere, virksomheder og samarbejdspartnere samt medarbejdere, ledelse og politikere i Næstved Kommune.

Næstved Kommunes informationssikkerhedspolitik udstikker rammerne for, at behandling af informationer i Næstved Kommune sker efter gældende lovgivning, anerkendte standarder og regelsæt. Informationssikkerhedspolitikken danner grundlag for udformning af kommunens informationssikkerhedshåndbog med tilhørende retningslinjer.

Håndbogen og retningslinjerne skal sikre, at

  • kommunen anvender en struktureret og kontinuerlig forbedringsproces i arbejdet med informationssikkerhed,
  • brug af eksterne konsulenter, samarbejdspartnere og leverandører ikke udhuler kommunens informationssikkerhed,
  • alle, der arbejder med kommunens informationer, forholder sig til informationssikkerhed i det daglige arbejde.

Informationssikkerhedspolitik (pdf, nyt vindue)

Landdidstriktspolitik - Godt liv på landet

Med afsæt i visionen Mærk Næstved sætter ’Godt liv på landet’ fokus på det gode liv for familien på landet og i byerne uden for Næstved By, herunder bl.a. bosætning, oplevelser og erhverv.

’Godt liv på landet’ supplerer derved Planstrategien gennem et styrket fokus på landdistrikterne.

Det skal være attraktivt at bo i hele Næstved Kommune – både i byerne og på landet. Landdistrikterne er et stort aktiv for hele kommunen, og arbejdet med ”Godt liv på landet” skal styrke udviklingen i landområderne og skabe større sammenhæng mellem by og land.

Hent Godt liv på landet her, pdf.

Uddannelsesstrategien "Vækst og uddannelse"

Den skal samle eksisterende uddannelsesinitiativer under en paraply og iværksætte nye indsatser, der kan understøtte Byrådets vision om Næstved som "uddannelsernes by".

Byrådet i Næstved Kommune har i samarbejde med Uddannelsesrådet i Næstved udarbejdet et udkast til en uddannelsesstrategi med navnet "Vækst og uddannelse", der har til formål at samle eksisterende uddannelsesinitiativer under en paraply og iværksætte nye indsatser, der kan understøtte Byrådets vision om Næstved som "uddannelsernes by".

I strategien peges særligt på fem overordnede, strategiske indsatsområder, der vil udgøre rammen for dette arbejde:

  • bedre brobygning,
  • højne uddannelsesniveauet,
  • kvalificeret arbejdskraft,
  • partnerskab med erhvervsliv,
  • innovation og entreprenørskab.

Flere af disse områder er allerede ved at blive omsat igennem konkrete uddannelsesinitiativer. Der er som baggrund for arbejdet med handlingsplanen udarbejdet Fakta arket "Uddannelse i tal i Næstved Kommune".

Læs hele Uddannelsesstrategien "Vækst og uddannelse", pdf.

Børn

Flere unge i uddannelse og job

I Næstved tror vi på vores unge. Vi ser deres mange ressourcer, og vi har fokus på det, de kan. Derfor skal vi hjælpe vores unge godt på vej.

De skal have optimale betingelser for at komme i en ungdomsuddannelse og gennemføre den, for at vælge den rigtige vej første gang og for at finde et job, hvis de er blevet ledige.

Forside af Ungestrategien

Byrådet har december 2015 vedtaget en 5-årig strategi og handleplan, der skal få flere unge i Næstved Kommune i uddannelse og job. For at imødekomme mulighederne og udfordringerne som reformerne på uddannelses- og beskæftigelsesområdet giver, har vi gennem arbejdet med strategi og handleplanen lagt skinnerne, mens toget kører. Derfor er der et fokus på de indsatser, som vi ’gør i dag’. Trods kommunens knappe økonomiske ressourcer, er strategi og handleplanen ambitiøs. Der er høje mål og store forventninger til både de unge, os selv og vores samarbejdspartnere – og vi tror på, at vi kan leve op til dem! Strategi og handleplanen implementeres fra 1. januar 2016 til 31. december 2020.

Flere unge i uddannelse og job - De unge er Næstveds fremtid.

MEMO - Mad Måltider Bevægelse

Memoet indeholder et let rids af de rammer, som Børne- og Kulturledelsen forventer, at medarbejdere, ledere, virksomheder på børne- og kulturområdet arbejder inden for.

Det gælder, når der i det daglige og i projekter arbejdes med emner, som mad, måltider og bevægelse – Og når, der f.eks. skal laves egne lokale politikker, strategier, handleplaner, m.m., der har at gøre med mad, måltider og bevægelse.

Memoet kan med fordel printes ud 2-sidet og foldes på den lange led.

Pædagogisk arbejdsgrundlag, dagtilbudsområdet

Dagtilbuddene i kommunen har, sammen med forældrene, en vigtig opgave i at give børnene omsorg, tryghed og skabe rammer, der understøtter, at alle børn kan trives, lære og udvikle sig.

Det pædagogiske arbejdsgrundlag skal ses i forlængelse af Næstved kommunes Sammenhængende Børne- og Ungepolitik og det overordnede pædagogiske grundlag, som er udarbejdet af Mastergruppen, der blev nedsat af ministeren i 2016, i forbindelse med styrkelse af den pædagogiske læreplan på dagtilbudsområdet.

Se hele arbejdsgrundlaget her

Sammenhængende strategi for forebyggelse af ungdomskriminalitet

Den sammenhængende strategi for forebyggelse af ungdomskriminalitet skal ses som en del af kommunens sammenhængende børne- og ungepolitik.

Strategien bygger på en bred forståelse af forebyggelse, hvor en helhedsorienteret, tidlig og tværfaglig indsats er en forudsætning. Dette indebærer et bredt samarbejde, hvor offentlige og private instanser arbejder sammen. "Det kræver en hel landsby at opdrage et barn" er et gammelt indiansk ordsprog, der meget sigende påpeger behovet for det netværk, som giver børn og unge en opvækst i trygge og sikre rammer.

Strategien afstikker rammer og påpeger mangfoldigheden i det forebyggende arbejde. Med den nye strategi har vi fået en stærk og sammenhængende plan, der viser, hvordan vi i Næstved Kommune vil stå sammen for at forebygge ungdomskriminalitet.

Hent hele strategien her, pdf.

Sammenhængende politik for børn, unge og deres familier

Alle børn og unge deltager i værdifulde fællesskaber - Næstved kommunes sammenhængende politik for børn, unge og familier.

Formålet med den sammenhængende politik for børn, unge og familier er at sætte den politiske ramme og retning for at indfri byrådets vision for børnene – og dermed at sætte retning for, at kommunens børn og unge mellem 0 og 18 år kan trives og udvikle sig til livsduelige mennesker - både i børne- og voksenlivet.

Politikken tager afsæt i en forståelse af, at alle børn og unge i Næstved Kommune er en ressource, og at alle børn og unge har en drøm om at lykkes. Det er den drøm, vi skal hjælpe dem med at indfri, og politikken skal give en fælles forståelse af, hvad der er centralt i dette arbejde - og hvilke gensidige krav og forventninger det stiller til de voksne, der er involveret i børn og unges liv på forskellig vis.

Politikken er opdelt i følgende fem temaer:

  • Trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem fællesskaber
  • Tidlig indsats og forebyggelse
  • Helhed og sammenhæng
  • Børn, unge og familier som aktiv part og ressource
  • Faglighed i øjenhøjde

Derudover indeholder politikken fortællinger om børn, unge og deres familier. Fortællingerne skal være med til at illustrere den måde, som politikken skal opleves på, når den bliver til virkelighed.

Læs den sammenhængende politik for børn, unge og deres familier.

Bolig og miljø

Grøn plan 2009-21

Grøn Plan er Næstved Kommunes forslag til, hvordan vi skal bruge og udvikle naturen i de kommende 12 år.

Grøn Plan handler om vandet, naturen i det åbne land og de grønne områder i byerne. Grøn Plan gavner vores liv og fremmer sundheden. Hvad enten du vil gå en tur, lufte hunden, løbe, cykle, ride, bade, sejle eller lege, så skal det være muligt – og helst så tæt på, hvor du bor.

Hent Grøn Plan for år 2009-2021 og bilag (PDF-fil, åbner i et nyt vindue).

Klimaplan

En klimaplan for årene 2009-2030 sætter et ambitiøst mål om at reducere CO2-udledningen med 50% og tager dermed et seriøst medansvar for, at de nationale målsætninger kan nås.

Klimaplan for Næstved Kommune, pdf.

Politik for overtagelse af private fællesveje og stier

Formålet med politikken er bl.a., at den fremtidige status for vej- og stianlæg indgår i lokalplaner.


Politikken er fastlagt således at:

  • Hovedkriteriet for, om private fællesveje og hovedstier kan overtages som offentlige, skal være den pågældende vej/ stis trafikale betydning for den almindelige offentlige færdsel.
  • Normalt kan kun trafikveje, som udgør kommunens overordnede vejnet forventes overtaget, med mindre der efter Byrådets vurdering foreligger særlige forhold, der berettiger til en overtagelse.
  • Alle private fællesveje og hovedstier i erhvervsområder optages som offentlige på grund af deres trafikale og erhvervsmæssige betydning samt den ekstraordinære tunge og ofte intense trafik med høj prioritet, med mindre særlige forhold efter Byrådets vurdering gør sig gældende.
  • Der i fremtidige lokalplaner tages stilling til, hvilken status de indeholdte vej/stianlæg skal have, således at der i forbindelse med næste budgetlægning kan afsættes det ud fra beslutningen relevante beløb til afledt drift. Status som offentlig eller privat vej følger normalt hovedkriteriet for, hvilke veje der kan optages som offentlige.
  • Alle vej- og stibelysningsanlæg på private fællesveje og stier tilbydes overtaget som offentlig, såfremt de er udført og godkendt efter et af kommunen godkendt projekt.

Fritid

Frivillighedspolitik

Formålet med frivillighedspolitikken er at understøtte den frivillige og ulønnede indsats, som ydes på social- og sundhedsområdet.

Overordnet frivillighedspolitik

  • Næstved Kommune vil arbejde på at fremme den frivillige sociale indsats mest muligt – økonomisk som praktisk.
  • Næstved Kommune vil forpligte de sociale områders ledelser til en aktivinddragelse af det frivillige sociale arbejde, som en naturlig del af medarbejdernes læring og kompetenceudvikling.
  • Næstved Kommune ønsker, at frivillige sociale organisationer, foreninger, offentlige virksomheder og enkeltpersoner tager et medansvar for løsning af sociale opgaver i Næstved Kommune.
  • Næstved Kommune ønsker en tæt dialog mellem de nævnte parter. I principielle spørgsmål kan dette ske gennem høringer på organisationsplan – i konkrete sager med den enkelte organisation og dennes medlemmer.

Se frivillighedspolitikken her, pdf.

Kulturpolitik 2018-2023

I Næstved Kommune ønsker vi et stærkt og levende kulturliv, som både beriger kommunes borgere og er en væsentlig drivkraft i udvikling af kommunen.

Vi vil investere i kulturen, fordi vi tror på, at kunst og kultur skaber værdi for både den enkelte borger og for fællesskabet.

Kulturpolitikken har fire overordnede fokusområder, hvor de to første retter sig mod henholdsvis udvikling af kulturen i Næstved by og kommunens lokalområder.

Styrke Næstved som kulturhovedstad
Styrke kultur i lokalområder
De øvrige fokusområder retter sig mod at skabe mere relevans for flere borgere og i endnu højere grad se kulturlivet som en væsentlig drivkraft i kommunens udvikling.

Kunst og kultur skal skabe mere relevans for flere
Kulturen bidrager til kommunens udvikling

Se hele Kulturpolitik 2018-2023, pdf.

Politik for Folkeoplysningsområdet

I Næstved Kommune tror vi på, at det er vigtigt med et levende fritids- og foreningsliv, der lægger særligt vægt på fremme af demokrati og aktivt medborgerskab.

Næstved Kommune er en af de kommuner, der i forvejen har en samlet kultur- og fritidspolitik, og som gennem de seneste år har sat rammerne for prioriteringer på området. Endvidere har kommunen en række overordnede og generelle politikker m.v. om demokrati og medborgerskab og om borgerinddragelse og fællesskaber, som naturligvis omfatter folkeoplysningsområdet.

Næstved Byråd godkendte vedlagte politik på deres møde den 22. maj 2012.

Hent Politik for Folkeoplysningsområdet, pdf

Strategi for udvikling af film- og medieområdet 2017 - 2020

Film i vækst

Kulturudvalget har i 2016 vedtaget en strategi for udvikling af film- og medieområdet i Næstved Kommune.

Strategien skal understøtte og udvikle kommunes film- og medieaktiviteter og udstikke en fælles retning for det videre arbejde med området. Strategien skal bidrage til at skabe rammer og muligheder for lokale og regionale filmentusiaster og udfolde potentialerne for skabende filmarbejde. Den skal særligt understøtte og kvalificere børn og unges film- og mediekundskab.

Strategien har tre fokusområder:

  • Filmproduktion
  • Film- og mediekundskab
  • Samarbejde og branding

Strategi for udvikling af film- og medieområdet 2017-20, pdf

Job

Beskæftigelsespolitik 2019

Prognoserne siger, at behovet for arbejdskraft vil fortsætte med at stige i de kommende år. Det skaber en historisk mulighed for at få flere ledige i job og samtidigt understøtte virksomhedernes behov for arbejdskraft.

Det er derfor en ambition for udvalget, at antallet af borgere på en offentlig forsørgelse skal nedbringes i perioden 2019-2022.

Læs hele beskæftigelsespolitikken her, pdf.

Veteranpolitik

Næstved Kommunes veteranpolitik skal være med til at understøtte, at veteraner og deres pårørende får den støtte, de har behov for.

Formidling af viden om veteranindsatsen, kontakt til tidligere udsendte og opmærksomhed på veteranernes indsats i internationale missioner.

Sådan lyder de tre indsatsområder, der er vedtaget i Næstved Kommunes veteranpolitik, og som er med til at understøtte den veteranpolitik, regeringen vedtog i 2010.

Signalet i vores lokale politik er klart: Udsendte fra forsvaret, politiet, beredskabet, sundhedssektoren og andre sektorer skal have anerkendelse og respekt for den store indsats, de har ydet i forhold til det danske samfund. I den forbindelse er det også vigtigt at huske på de nærmeste pårørende, som for en tid har undværet en far, en mor, en søn eller en datter.

Se hele veteranpolitikken her, pdf.

Sundhed og omsorg

Handicap- og psykiatripolitik

Handicap- og psykiatripolitikken handler om en lang række forhold på handicap- og psykiatriområdet.

Du kan læse om:

  • hvordan politikken er blevet til,
  • hvilke overordnede pejlemærker der er sat,
  • hvilke fokusområder der er sat for perioden 2007 - 2010.

Hent Næstved Kommunes Handicap- og psykiatrikpolitik, pdf

Sundhedspolitik 2020

Næstved Kommunes Sundhedspolitik er en beskrivelse af, hvilke områder der skal arbejdes med for at øge sundheden for alle, der bor i kommunen.

For at få det til at ske, skal vi arbejde sammen på tværs, og derfor er overskriften ’Vi går på tværs – og vi går sammen’.

Politikken indeholder 5 pejlemærker, hvor Næstved Kommune kan bidrage til at løfte folkesundheden, herunder:

  • Røgfrit Liv
  • Mindre Alkohol og Euforiserende stoffer
  • Bedre Mental Sundhed
  • Mere Bevægelse
  • Kronisk Sygdom

Se hele Næstved Kommunes sundhedspolitik fra 2020, pdf.

Ældre- og værdighedspolitik 2020

Næstved Kommunes Ældre- og værdighedspolitik fokuserer primært på de ældre borgere, der får brug for hjælp fra Næstved Kommune og andre for fortsat at kunne leve et værdigt og indholdsrigt liv. 

Sygdom og svækkelse kan ramme os alle, og vi har et fælles ansvar for at hjælpe vores medborgere og deres pårørende, når helbredet svigter.

Næstved Kommunes Ældre- og værdighedspolitik sætter retningen for behandling, pleje og omsorg, som i de kommende år skal tilpasses den voksende gruppe af ældre og den stigende kompleksitet i opgaverne.

I Næstved Kommune skal man både kunne bringe sine kompetencer og ressourcer i spil i et aktivt ældreliv, men også få behandling, pleje og omsorg, når helbredet svigter på grund af sygdom og funktionstab

Næstved Kommunes Ældre- og værdighedspolitik, pdf.

Tilsynspolitik ældreområdet 2020

Tilsynspolitikken danner rammen for kommunens indsats med tilsyn og opfølgning for borgere, der modtager hjælp i eget hjem og på kommunens plejecentre.

Næstved Kommunes tilsynspolitik på ældreområdet

Politikker for leverandører

Digitaliseringsstrategi 2016-20

Den traditionelle opgaveløsning er under forandring, og digitalisering er et godt middel til at opnå fornyelse, forenkling og mere kvalitet i løsning af kerneopgaven – og dermed skabe værdi.

Digitaliseringen vil i de kommende år spille en vigtig rolle, når Næstved Kommune skal udvikle og forny sine ydelser og måder at løse opgaverne på. Og vil især være et vigtigt element i, hvordan kommunen servicerer borgerne og virksomhederne.

Digitaliseringen skal bidrage til og understøtte, at Næstved bliver en attraktiv og moderne kommune.

Digitaliseringsstrategi for Næstved Kommune, oktober 2016, pdf.

Indkøbspolitik

Indkøbspolitikken er gældende for:

  • samtlige kommunale indkøb
  • samtlige forvaltninger/centre

Formålet var at gøre Næstved Kommunen til én sammenhængende indkøbsorganisation, hvor alle virksomheder og institutioner benytter de samme aftaler.

Man har valgt denne model med det formål dels at optimere indkøbsprocessen, og dels at skabe råderum for politiske prioriteringer.

Studer indkøbspolitikken her.

Bilag: Anvendelse af sociale klausuler.

Interne politikker

Kasse- og Regnskabsregulativ

Kasse- og Regnskabsregulativet er Næstved Kommunes overordnede regelsæt for økonomistyring.

Læs regulativet her.

Opkrævnings- og Inddrivelsespolitik

Denne politik er et bilag til Kasse- og Regnskabsregulativ.

Formålet med Opkrævnings- og Inddrivelsespolitikken for Næstved Kommune er at angive, inden for hvilke rammer, opkrævning af alle kommunale krav og inddrivelse af krav med fortrinsret kan foregå.

Næstved Kommune har i opkrævnings regi ikke adgang til at foretage inddrivelse af andre krav end krav med fortrinsret, ligesom der heller ikke er hjemmel til at iværksætte lønindeholdelse m.v.

Inden krav overgår til inddrivelse i SKAT, er det vedtaget, at Næstved Kommune sender to rykkere på hovedparten af alle krav.

Regeringen og KL har indgået en fælles aftale vedrørende tiltag for at styrke inddrivelsen af borgers og virksomheders restancer til kommunerne.

Den vedtagne lov betyder, at fra den 2. februar 2017 har kommunen overtaget inddrivelsen af ejendomsskatter og øvrige fortrinsberettigede krav.

Loven giver kommunen hjemmel til at foretage inddrivelse af fortrinsberettigede krav ved udlægsforretning.
Alle øvrige krav inddrives af SKAT.

Læs hele politikken her.

Sikringspolitik

Formålet med politikken er at sikre kommunens borgere, ansatte, bygninger m.m. mod skader.

Hvem:

Sikringspolitikken omfatter alle forvaltningsområder og alt personale. Sikringspolitikken overordnet mål er at sikre, at risikoen for fremtidige skader reduceres mest muligt.
Enhver ansat har både ret og pligt til at gøre opmærksom på handlinger, der er sikkerhedsmæssigt uforsvarlige.

Hvad:

Formålet med sikringspolitikken er at:

  • sikre kommunens borgere og ansatte mod skader
  • sikre kommunen mod tab og driftsforstyrrelser i relation til bygninger og løsøre
  • sikre, at de risikoforebyggende foranstaltninger sættes ind der, hvor de har størst effekt

Hvorledes:

Sikringsarbejdet skal gennemføres således, at den enkelte arbejdsplads ud fra de konkrete forhold, sikres bedst muligt. Sikringsarbejdet skal gennemføres ud fra følgende strategier og prioriteter:

  • eliminering af risiko
  • reducering af risiko
  • accept af risiko og finansiering heraf

Sikringsforanstaltninger skal udføres efter vejledningen om bæredygtig bygge- og anlægsprojekter i Ny Næstved Kommune, Forsikring & Pensions sikringsniveauer, bygningsreglementet, DS 471 m.fl. ud fra en vurdering af kvalitet, pris og service i ikke prioriteret rækkefølge.

Brug altid godkendte/certificerede firmaer, hvis det er muligt.
I alle større projekter udarbejdes der kravspecifikation og foretages afleveringsforretning.
Der udarbejdes indsatsforslag for de forskellige områder, som vedtages af Direktionen og Byrådet.

Sikring kan ikke stå alene. Øget opmærksomhed og holdningsbearbejdning er mindst lige så vigtige parametre. Effekten af dette udgør ca. 70 procent af den samlede risikostyring/sikring.

Rapport

Risikostyringsgruppen udarbejder årligt rapport til direktionen og økonomiudvalget, indeholdende orientering om forløbet af indsatsområderne vedr. sikring og resultatet af det forgangne års sikringstiltag.

Godkendt den 3. april 2006

Telefonpolitik

Næstved Kommunes telefonpolitik tager udgangspunkt i holdningen ”Borgeren i centrum” og i værdierne i kommunens personalepolitik.

Telefonpolitikken skal på lidt længere sigt samordnes med en overordnet henvendelsespolitik, som skal beskrive, hvordan både personlige, skriftlige og digitale henvendelser behandles.

Næstved Kommunes telefonbetjening skal opleves som venlig, kompetent og
hjælpsom.

Telefonbetjeningen tager udgangspunkt i ”Borgeren i centrum” og i kommunens
personalepolitiske værdier:

  • Ansvarlighed
  • Dialog
  • Professionalisme
  • Respekt

Det betyder for telefonbetjeningen at:

  • Vi tager telefonen, når den ringer – også hos kollegaen, der ikke er til stede
  • Vi lytter, spørger og svarer - eller undersøger og vender tilbage
  • Vi kender vores organisation, så vi kan få fat i den rette medarbejder
  • Vi lægger besked med dit navn og telefonnummer til den person, du ønsker at
    tale med
  • Vi ringer tilbage hurtigst muligt
  • Du behøver kun ringe én gang, for vi beder den, du vil tale med, om at ringe til
    dig.

Åbningstider for telefoniske henvendelser

Telefonisk henvendelse:
Mandag Kl. 9.00 - 15.00
Tirsdag Kl. 9.00 - 15.00
Onsdag kl. 9.00 - 13.00
Torsdag Kl. 9.00 - 17.00
Fredag Kl. 9.00 - 13.00

Kommunens telefonbetjening evalueres jævnligt, så vi sikrer, at værdierne i politikken
følges.

Værdier, ledelsesgrundlag og medarbejdergrundlag

Næstved Kommune har tre overordnede værdier, som karakteriserer vores organisation og den måde, vi arbejder på.

Værdierne er:
Tillid – Helhed - Dialog

Læs Næstved Kommunes værdier med en kort uddybning.

Ledelsesgrundlag og Medarbejdergrundlag

Medarbejdere i Næstved Kommune har et ledelsesgrundlag og et medarbejdergrundlag, som sammen med kommunens værdier, sætter rammerne for vores arbejde og for det arbejdsfællesskab, vi er en del af hver dag.

Læs Næstved Kommunes medarbejdergrundlag.

Læs Næstved Kommunes ledelsesgrundlag.

Næstved Kommunes værdier, ledelsesgrundlag og medarbejdergrundlag suppleres af gældende regler og retningslinjer.

Ligestillingspolitik

Det skal sikres, at der er lige muligheder for de ansatte i Næstved Kommune.

Næstved Kommunes personalepolitik i forhold til ligestilling skal bidrage til, at der sikres stadig mere lige muligheder for ansatte i Næstved Kommune. Ligestilling skal personalepolitisk fremme en alsidig sammensætning og udvikling af medarbejdere med henblik på at udvikle kvaliteten i arbejdet.

Konkrete indsatsområder

Ligestilling er mere end formel ligestilling. Ligestilling skal komme til udtryk i alle virksomheders og arbejds-pladsers dagligdag. Det er derfor afgørende, at det enkelte MED-udvalg drøfter og sikrer efterlevelse af det grundlæggende værdigrundlag: At bygge på respekt og ligeværd, at anerkende hinanden og at se mangfoldighed som en ressource.

At lade ligestilling komme til udtryk i det daglige arbejde betyder blandt andet, at der ikke sker negativ forskelsbehandling af medarbejdere eller ansøgere ved ansættelse, forfremmelse, forflyttelse, efteruddannelse/kompetenceudvikling, orlov, afskedigelse, løn- og ansættelsesvilkår m.v.

Næstved Kommune arbejder derfor aktivt for, at der kønsmæssigt bliver lige løn for ligeværdigt arbejde. Det betyder blandt andet, at Næstved Kommune ønsker, at der så vidt er sammenlignelige løn- og ansættelsesvilkår for sammenlignelige funktioner. Det betyder, at løn- og ansættelsesvilkårene inden for for eksempel servicefagene bør udvikles.

Udviklingssamtaler er afgørende i sikringen af lige og rige muligheder for udvikling. Der er derfor ret til en udviklingssamtale, når en medarbejder – kvinde eller mand – vender tilbage efter endt orlov, hvad enten der er tale om barselsorlov, plejeorlov eller anden orlovsform.

Ligestilling betyder ikke, at man kan fravige kravet om at ansætte de bedst kvalificerede ansøgere ved at se bort fra de nødvendige kvalifikationskrav. Ligestilling betyder ikke, at der sikret en særlig fortrinsret til særlige grupper. Ligestilling betyder, at Næstved Kommune aktivt arbejder med de grundvilkår, der gør, at den enkelte medarbejder får lige muligheder for udfoldelse i sit arbejdsliv. Konkret forventes det af virksomhederne i forbindelse med ansættelser, at ansættelsesudvalgets sammensætning virker fremmende for ligestilling – i forhold til køn, alder, etnicitet m.v. Det er endvidere afgørende, at ansættelsesudvalgene sikrer, at stillingsopslag udformes, så det er synligt, at mangfoldighed er en ressource på kommunens arbejdspladser.

Begge køn skal så vidt muligt være repræsenteret inden for alle sektorer og arbejdsområder, lederniveauer m.v. Næstved Kommuner arbejder for at der skal rekrutteres og uddannes flere personer med anden etnisk baggrund.

Næstved Kommune arbejder for at sikre mænd og kvinder lige rammer og vilkår for at komme i position til leder-stillinger. Der skal arbejdes for en forholdsmæssig andel af kvinder i leder- og chefstillinger - ikke mindst på arbejdspladser, hvor hovedparten af de ansatte er af det ene køn. I forbindelse med lederuddannelse og ledertalentudvikling sikres hensyn til kønsmæssig ligestilling, men der skal samtidig aftales rammer, der sikrer, at medarbejdere med anden etnisk baggrund indgår i sådanne kommunale programmer og udviklingsaktiviteter.

Det er et lederansvar at handle tjenstligt, hvis en ansat oplever diskrimination og negativ forskelsbehandling fra en eller flere kolleger. Det er også et lederansvar at sikre mulighed for støtte til den ansatte fra for eksempel TrivselsHotline, hvis den ansatte er blevet ringeagtet eller omtalt/tiltalt nedladende på grund af køn, alder, religion, etnicitet, hudfarve, seksuel orientering m.v. uanset om den diskriminerende adfærd er sket fra en kollega eller en person uden for den kommunale organisation.

Kontakt

Center for Politik og Udvikling

Send digital post (kræver nemid)